Cyfryzacja w firmie - to się opłaca. Raport FOR

2018-04-13, 08:14

Cyfryzacja w firmie - to się opłaca. Raport FOR
Rządowy program zakłada, że w 2030 r.: 80 proc. mieszkańców Polski będzie posiadać co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe.Foto: pixabay.com/Unsplash/domena publiczna

Inwestycje firm w cyfryzację wniosły do Polskiej gospodarki ponad 180 miliardów złotych w ostatnich 25 latach. Tak wynika z szacunków fundacji FOR zawartych w raporcie "E-rozwój. Cyfrowe technologie a gospodarka". Według tego opracowania  w latach 1993-2016 , dla których dostępne są dane, cyfryzacja dołożyła w sumie 10-15 procent wzrostu gospodarczego.

Posłuchaj

Cyfryzacja w firmie - to się opłaca. Raport FOR (Piotr Wardziak/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Jak mówi autor raportu, główny ekonomista FOR Aleksander Łaszek, ten rozwój to tak naprawdę głównie zasługa tradycyjnych firm a nie, jakby się mogło wydawać, jedynie tych z sektora nowoczesnych technologii. Jak podkreśla, ponad 70 procent wpływu nowych technologii jest w tradycyjnych firmach.

- Moim ulubionym przykładem są amerykańskie linie lotnicze, które dzięki internetowej rezerwacji miejsc były w stanie o 1/3 zwiększyć wypełnienie samolotów - czyli nie wożą powietrza, ale znacznie efektywniej wykorzystują samoloty. W takim ujęciu polska gospodarka uzyskała 180 miliardów złotych dzięki nowym technologiom. Ale, co ważne, to nie obejmuje korzyści dla konsumenta, które są poza rachunkami narodowymi. To, że łatwiej mu znaleźć konkretne produkty, to, że usługi za które płacił, są teraz bezpłatne. W przypadku korzystania z internetu głównym nakładem jest nasz czas - zaznacza Aleksander Łaszek.

Sektor nie taki duży

Patrząc ściśle na firmy z sektora wysokich technologii to takie przedsiębiorstwa wciąż wytwarzają niewielką część polskiego PKB - jedynie 4 procent. Główny ekonomista FOR mówi, że w Polsce ten sektor jest relatywnie mały, zwłaszcza na tle państw rozwiniętych jak Szwecja czy Irlandia.

- Pamiętajmy jednak, że każda gospodarka się w czymś specjalizuje, nie zawsze musimy być liderem we wszystkim. Ważne jest, żebyśmy nowe technologie wdrażali w innych branżach i w pełni wykorzystywali możliwości cyfrowej gospodarki - dodaje.

Wolimy surfować niż pracować?

 
Według raportu polscy internauci spędzali tygodniowo średnio około 8,5 godziny, surfując w internecie, poza pracą, co daje łącznie prawie 11 miliardów godzin rocznie.

- Przeliczając ten czas na pieniądze można oszacować, że jest on wart ponad 110 miliardów złotych, czyli ponad 5 procent polskiego PKB. To znaczy, że ten konsument, zastanawiając się, czy pójść do pracy i zarobić, czy spędzić ten czas w internecie, uznaje, że więcej zyska, spędzając ten czas w internecie  - dodaje Aleksander Łaszek

Ale są też ciemne strony

 
 - Za rozwój technologiczny i korzystanie z cyfrowych udogodnień płacimy też cenę - zwraca uwagę Witold Drożdż, dyrektor wykonawczy firmy Orange, która była partnerem raportu. Jak wskazuje, za tymi pozytywami mogą się kryć potencjalne zagrożenia, związane z bezpieczeństwem czy prywatnością.
 
W raporcie FOR podkreślono, że nadal wykorzystanie e-administracji w Polsce pozostaje na tle Unii Europejskiej na niskim poziomie - tylko około 30 procent Polaków korzystało z jej usług w 2016 roku, co daje 24 wynik na 28 państw członkowskich.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Pitor Wardziak, md

Polecane

Wróć do strony głównej