Agencje ratingowe: czym się zajmują, jakie znaczenie mają ich oceny?
Czym zajmują się agencje ratingowe i jakie znaczenie dla gospodarek państw i firm mają ich oceny, wyjaśnia w radiowej Jedynce dr. Jakub Borowski ze Szkoły Głównej Handlowej.
2018-09-17, 10:19
Posłuchaj
− Agencje ratingowe to prywatne przedsiębiorstwa, firmy, zajmujące się formułowaniem ocen wiarygodności kredytowej dłużników, tak prywatnych, jak instytucji publicznych, w szczególności poszczególnych krajów, wyjaśnia ekonomista.
I dodaje, że te na ogół mają jakieś zobowiązania w walucie krajowej jak i obcej, i oceną ich wiarygodności zajmują się agencje ratingowe, które otrzymują zwykle za to wynagrodzenie.
Jak dopowiada, takich agencji jest wiele, ale do najbardziej popularnych zaliczane są: agencja Standard & Poor’s, Mood’s i Fitch.
− Te agencje są najczęściej cytowane i mają wpływ na sytuację na rynkach finansowych, albo w przypadku konkretnej firmy, na notowania jej akcji, mówi dr Jakub Borowski.
REKLAMA
Tłumacząc konieczność zapłaty za oceny, wyjaśnia, że wynikają one z prowadzonych analiz, wymagających cyklicznego śledzenia przez analityków podmiotów, czy zjawisk zachodzących w danym kraju.
− A to kosztuje tak czas jak i pieniądze, mówi ekonomista.
Dlaczego warto korzystać z ocen agencji ratingowych
Gość radiowej Jedynki podkreśla, że warto korzystać z ratingów, gdyż biorą je pod uwagę inwestorzy, zainteresowani firmą czy danym krajem.
− Ratingi wyznaczają wiarygodność kredytową, ryzyko związane z pożyczaniem pieniędzy. Od tego zależy z kolei koszt zadłużenia. Kraj czy firma, mające rating, ma większą szanse na tańsze pożyczanie pieniędzy, niż gdyby takiego ratingu nie miały, mówi Borowski.
REKLAMA
Aleksandra Tycner, jk
REKLAMA