more_horiz
Gospodarka

Eksperci: renesans kolei to stwierdzenie mocno na wyrost

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2019 19:33
Liczba pasażerów podróżujących pociągami wzrosła do ponad 300 milionów rocznie. Słyszy się nawet głosy o renesansie kolei. To stwierdzenie jeszcze mocno na wyrost - uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego, którzy przygotowali raport "Kolej na regiony! Perspektywa rozwoju i wyzwania rynku". Dostępność transportu zbiorowego w Polsce, w tym kolei,  wciąż jest za mała i wiele białych plam trzeba zlikwidować. 
Audio
  • Liczba pasażerów podróżujących pociągami wzrosła do ponad 300 milionów rocznie. Słyszy się nawet głosy o renesansie kolei. Więcej na ten temat w radiowej Jedynce Aleksandra Tycner/Naczelna Redakcja Gospodarcza
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Fotoworkshop4You/Pixabay.com/cc

- Osób wykluczonych komunikacyjnie może być w Polsce nawet 13 milionów. A przecież widać wyraźną korelację między gęstością sieci kolejowej i PKB - powiedziała minister inwestycji i rozwoju, Jadwiga Emilewicz. 

Jeśli spojrzeć na mapę kolei w Polsce, widać, jak gęsta na zachodzie kraju rzednie ku wschodowi. Jednak samych połączeń  kolejowych od trzech lat przybywa, co przekłada się właśnie na rosnącą liczbę pasażerów. Ubyło linii kolejowych - wyjaśnia Krzysztof Zgorzelski, prezes spółki Przewozy Regionalne.

Do tego o 60 procent w stosunku do lat 80-tych zmalała liczba połączeń autobusowych. Rolę transportu publicznego, jakim jest kolej ma zwiększyć Centralny Port Komunikacyjny  - powiedział Piotr Malepszak z  CPK.

W resorcie infrastruktury opracowywany jest projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który przewiduje większą integrację komunikacyjną, między innymi wspólną ofertę autobusów i kolei dla pasażerów  - dodaje Zgorzelski.

Dziś kolej w Polsce - mówi Piotr Malepszak - jest na marginalnej pozycji. W ogólnym transporcie ma udział jednoprocentowy. W Niemczech przykładowo, które liczą nieco dwa razy więcej mieszkańców, kolej przewozi ponad 9 razy więcej pasażerów.

Modernizacja kolei  przewidziana jest na wiele lat. Dziś jest wola i nawet pieniądze, by ją przeprowadzić. Problemem może okazać się zbyt mała liczba pracowników.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Aleksandra Tycner, kw 

Zobacz więcej na temat: kolej transport infrastruktura
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dlaczego lepiej wozić towary koleją, niż TIR-ami?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2018 20:25
Przewożenie towarów przez polskie koleje rośnie, ale bardzo wolno. Udział takich przewozów w ogólnym transporcie towarowym wynosi mniej niż 10 procent. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koree łączą sieć kolejową i drogową. Na razie tylko symbolicznie

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2018 09:06
Przedstawiciele Korei Północnej i Południowej symbolicznie zainaugurowali projekt, którego celem jest połączenie sieci kolejowej i drogowej obu krajów. Faktyczna budowa nie może się jednak rozpocząć z uwagi na obowiązujące sankcje nałożone na Pjongjang.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Blisko 4,5 mld zł z UE na rozwój i budowę inwestycji kolejowych i rozbudowę Portu Gdynia

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2018 16:33
Prawie 4,5 mld zł wynosi unijne wsparcie dla podpisanych w piątek projektów transportowych i infrastrukturalnych. Chodzi m.in. o rozwój i budowę 59 dworców oraz modernizację linii kolejowych w Polsce, w tym magistrali kolejowej C-E 65, budowę drogi S7 i rozbudowę Portu Gdynia.
rozwiń zwiń