Do końca 2030 r. główne szlaki kolejowe wyposażone w niezbędną infrastrukturę
Do końca 2030 r. główne szlaki kolejowe będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę - powiedział w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas I Kongresu Rozwoju Kolei. Dodał, że w przygotowywanym projekcie ustawy będzie wprowadzony zakaz likwidacji szlaków kolejowych.
2019-01-23, 17:45
Jak powiedział premier Mateusz Morawiecki rozpoczynając Kongres, "w ciągu 10-12 lat na inwestycje ze środków, w tym unijnych przeznaczymy 100 mld zł, a uwzględniając CPK, to kwota będzie jeszcze większa".
Premier dodał, że "w pierwszych trzech latach naszych rządów zmodernizowaliśmy 2,5 tys. km torów kolejowych". - W naszej strategii jest odbudowa transportu samochodowego i połączenie go w sposób możliwie logiczny, uporządkowany z odbudowywanym transportem kolejowym - podał Morawiecki.
Adamczyk przyznał, że "przygotowywanym w resorcie projekcie ustawy wprowadzony zostanie zakaz likwidacji szlaków kolejowych". - Zapiszemy w projekcie ustawy, że nie można zlikwidować linii kolejowej, nie można jej podzielić na przykład na działki. Nie można przebiegu szlaku kolejowego unicestwić - powiedział.
REKLAMA
Jak przypomniał minister, "program Kolej plus jest remedium na to, że wiele miast w Polsce jest pozbawionych dostępu do połączeń kolejowych". - Prowadzimy bardzo zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Finansów, dotyczące programu Kolej plus w 20 miastach, wytypowanych w pierwszym etapie. To już niebawem będzie się działo - mówił.
Adamczyk mówił też, że "do końca 2030 roku główne szlaki kolejowe będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę, będzie gotowy cały nadzór na ruchem, systemy bezpieczeństwa".
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel dodał, że "obecnie analizowanych jest ponad 100 linii, gdzie może trafić sieć kolejowa w ramach programu Kolej plus".
REKLAMA
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w trakcie Kongresu przyznał, że jest "plan wprowadzenia ERTMS, czyli europejskiego (systemu - PAP) sterowania ruchem kolejowym". Jak wyjaśnił, dzięki temu m.in. będzie można nadzorować cały ruch pociągów nie tylko w Polsce, ale także za naszymi granicami.
- ERTMS na przykład już dziś pozwala na to, aby pociąg był prowadzony autonomicznie - przypomniał prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Jak dodał, ta funkcjonalność nie musi być od razu wdrażana w Polsce.
Jak powiedział Bittel, "inne nasze przedsięwzięcia to likwidowanie kolejach miejsc kolizyjnych z ruchem drogowym, modernizacja przejazdów". - Chcemy wspierać maszynistę, aby on wiedział, czy cała infrastruktura na kolei działa - podkreślił.
REKLAMA
W trakcie Kongresu Adamczyk mówił, że celem rządu "jest kolej nowoczesna, punktualna i komfortowa". Przypomniał, że "przez ostatnie kilkadziesiąt lat polska kolej była traktowana po macoszemu". - Budujemy holding Grupy PKP, proces jego tworzenia będzie wieloetapowy w pełni zgodny z polskim i unijnym planem - powiedział.
- Wierzę, że formuła holdingu Grupy PKP będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także dla innych spółek kolejowych - powiedział. - Holding PKP sprosta wyzwaniom, które niesie ze sobą budowa i obsługa Centralnego Portu Komunikacyjnego - podkreśli
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel dodał, że "obecnie analizowanych jest ponad 100 miejscowości, gdzie może trafić sieć kolejowa w ramach programu Kolej plus".
REKLAMA
Polska liderem w Europie w wydatkowaniu pieniędzy unijnych
Andrzej Adamczyk dodał, że Polska jest liderem w Europie, jeżeli chodzi o wydatkowanie pieniędzy unijnych. Adamczyk wziął udział w panelu "Kolej na ekspansję", przygotowanym w ramach I Kongresu Rozwoju Kolei. Jak powiedział, "na posiedzeniu rządu powiedziano, że jesteśmy liderem w Europie, jeżeli chodzi o wydatkowanie pieniędzy unijnych". Jak przypomniał, "w 2015 roku byliśmy na 23. miejscu".
Wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska dodała, że "jesteśmy na 5. miejscu w Europie jeżeli chodzi o aplikowanie o środki w ramach Planu Junckera". Wiceminister zauważyła, że także w tym elemencie gonimy kraje tzw. starej Europy.
Przygotowania do inwestycji w tabor towarowy
Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Andrzej Kensbok w trakcie I Kongresu Rozwoju Kolei Podjęliśmy poinformował inicjatywę przygotowania inwestycji w zakresie produkcji taboru towarowego.
REKLAMA
Dodał, że ARP podjęła się przygotowania inwestycji w zakresie produkcji taboru towarowego. Jak dodał PAP, są "obecnie dwa zakłady produkcji wagonów towarowych w upadłości: Gniewczyna i EKK Wagon". - Trzeba coś wymyślić, na razie jesteśmy w trakcie analiz. O szczegółach za wcześnie jednak mówić - powiedział.
Kensbok podał, że ARP jest właścicielem fabryki H. Cegielskiego w Poznaniu. Dodał, że zakład specjalizuje się np. w wagonach pasażerskich. - Nie zamierzamy tam produkować wagonów towarowych - powiedział PAP Kensbok.
Prezes PKP SA: do końca roku kolejnych 10 stacji ładowania aut elektrycznych na dworcach
- Kolejnych dziesięć stacji ładowania samochodów elektrycznych zamierzamy do końca tego roku otworzyć na dworcach kolejowych PKP SA – poinformował w środę PAP prezes kolejowej spółki Krzysztof Mamiński.
- Ładowarki już na czterech dworcach funkcjonują, na kolejnych dziesięciu będą w tym roku montowane – powiedział PAP Mamiński. Prezes dodał, że w przyszłym roku PKP SA chce otworzyć wypożyczalnie samochodów elektrycznych. - Myślę, że w roku 2020 wejdziemy w segment carsharingu, wypożyczalni samochodów elektrycznych - powiedział Mamiński.
REKLAMA
PAP, NRG, kw
REKLAMA