X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Ile są warte Oscary, czyli ile zarabia się na nagrodach Amerykańskiej Akademii Filmowej

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2019 17:23
Oscar, to nie tylko złoty przedmiot pożądania aktorów na całym świecie, przynoszący prestiż, uznanie oraz otwierający drzwi do oszałamiających karier – to również idące za nim pieniądze – trafiające, a jakże, do aktorów czy reżyserów, ale i do wytwórni, które zrealizowały dzieła filmowe.
Audio
  • Producenci filmu "Zimna wojna" studzą oczekiwania przed Oscarami. /Z Hollywood Marek Wałkuski, Polskie Radio, IAR/.
Sześć oryginalnych statuetek Oscara, m.in Ewy Braun (C) czy Allana Starskiego (P), można zobaczyć na wystawie Polskie Oscary, otwartej 20 bm. w Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Sześć oryginalnych statuetek Oscara, m.in Ewy Braun (C) czy Allana Starskiego (P), można zobaczyć na wystawie „Polskie Oscary”, otwartej 20 bm. w Muzeum Kinematografii w Łodzi. Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

Paradoksalnie – złota statuetka wręczana na oczach setek milionów widzów, jest w tym łańcuchu finansowym, najmniej wartościowa.

Złota statuetka Oscara warta …350 – 500 dolarów

To co najbardziej przyciąga uwagę milionów widzów gali oscarowej - złote statuetki - znajdują się na najniższym szczeblu oscarowych wartości finansowych.

Statuetka przedstawiająca rycerza, opierającego się na dwuręcznym mieczu, stojącego na rolce filmu posiadającej pięć szprych, z której każda symbolizuje jedną z grup zawodowych reprezentowanych w Akademii: aktorów, scenarzystów, reżyserów, producentów i techników, warta jest ok. 350-500 dolarów.

Statuetka pokryta bardzo cienką warstwą 24-karatowego złota

Na tyle wyceniają je niezależni jubilerzy, biorący pod uwagę fakt, że waży ona ok. 3,9 kg (8,5 funta) i ma ok. 35 cm (13,5 cala) wysokości, wykonana jest z tzw. britannium, czyli stopu cyny (93%), antymonu (5%) i miedzi (2%), pokrytego 24-karatowym złotem.

Statuetki nie można wystawić na aukcji – można ją odsprzedać Akademii za 1 dolara

I ta cena jest bezcenna – bo wystawienie jej na aukcji jest niemożliwe - zanim właściciel wystawi ją na aukcji, ma obowiązek zaproponować jej kupno za jednego dolara Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.

Od 1951 r. Akademia Filmowa z każdym nagrodzonym podpisuje umowę, według której prawo pierwokupu ma ona - za 1 dolara, bo - jak tłumaczył rzecznik instytucji - "Oscary nie są po to, by nimi handlować. Ta nagroda to prestiż i wyraz uznania, a nie lokata finansowa".

Statuetkę zaprojektował Cedric Gibbons w 1928 r., a jej odlew wykonał rzeźbiarz George Stanley. Statuetki są wykonywane przez jedną z fabryk w Chicago.

Oscary produkuje się na 3 miesiące przed galą. Każda statuetka otrzymuje swój nr seryjny, jest wkładana w jedwabną czarną torbę, a następnie do styropianowego pudełka. Następnie jedzie do Los Angeles, gdzie w specjalnym sejfie czeka aż trafi w ręce zwycięzcy.

Skąd nazwa Oscar? Według jednej z wersji, pochodzi od imienia wuja bibliotekarki   

Oficjalnie nagroda Akademii nazywana jest Academy Award of Merit, jednak od roku 1931 używa się potocznej nazwy Oscar, która została uznana za oficjalną w 1939.

Pochodzi ona według jednej z wersji, od uwagi wygłoszonej w roku 1931 przez Margaret Herrick, bibliotekarki Akademii, która na widok statuetki stwierdziła, że przypomina jej wuja Oscara Pierce’a.

Usłyszeć to miał hollywoodzki dziennikarz Sidney Skolsky, któremu bardzo spodobało się to określenie i zaczął go używać w felietonach.

Inna legenda głosi, iż nazwę Oscar statuetce nadała aktorka Bette Davis.

Największe pieniądze przynoszą Oscary producentom oraz aktorom

Oscar otwiera przed nagrodzonymi  filmami kina na całym świecie, agenci aktorów, reżyserów, scenarzystów zyskują bardzo mocne argumenty przy negocjacjach dotyczących wypłacanych gaż.

Stawką w grze są pieniądze: te pojawiają się już przy nominacji, mnożą się po przyznaniu nagrody. Oscarowy film przyciąga nie tylko widzów, ale i pieniądze jak magnez.

Największy zarobek dla producenta Oscarowego filmu wyniósł 2,8 mld dolarów

Mimo, że na liście 100 najbardziej dochodowych filmów znajdują się nie tylko oscarowe obrazy, to jest na niej ich sporo, i na pewno nie "przeszkadzają" w zarabianiu pieniędzy.

Nagrodzony w 2009 r. trzema Oscarami "Avatar", otwiera tę listę z sumą prawie 2,8 mld dolarów przychodów, zdobywca 11 statuetek "Titanic", zanotował przychód prawie 2,2 mld dolarów, nagrodzony trzema Oscarami Jurassic Park – zarobił ponad 1 mld dolarów. Nagrodzony w 1972 r. pięcioma statuetkami "Francuski łącznik", do momentu ogłoszenia werdyktu Akademii zarobił w kinach niecałe 7 mln dolarów, by potem wpływy powiększyły się o 20 mln dolarów.

Aktorzy też powiększają swoje konta

Także nagrodzeni Oscarem aktorzy mogą żądać po otrzymaniu Oscara siedmiocyfrowych honorariów.

Aktorka Halle Berry, po zdobyciu Oskara  za najlepszą rolę pierwszoplanową w 2002 w filmie "Czekając na wyrok", zaczęła zarabiać aż o 98 proc. więcej niż wcześniej. Podobnie dochody Toma Hanksa zwiększyły się po otrzymaniu dwóch nominacji ("Poza światem", "Szeregowiec Ryan") i trzech Oscarów ("Forrest Gump", "Filadelfia", "Duży")  aż o 93 procent.

Leonardo DiCaprio, który otrzymał Oscara za najlepszą rolę pierwszoplanową (w "Zjawie"), zarobił na filmie ok. 20 mln dolarów.

Gaża Natalie Portman po otrzymaniu w 2011 r. Oscara za rolę w obrazie "Czarny Łabędź" wzrosła do 10 mln dol. za film.

Opłaca się już nominacja do Oscara

Nie tylko zdobycie statuetki się opłaca. Już sama nominacja do tej nagrody może przynieść wymierny zysk - zwiększając dochód ze sprzedaży biletów, nakręcając dystrybucję.

Agencja Reuters szacuje, że sama nominacja może podnieść sprzedaż biletów o jedną trzecią i znacznie zwiększyć sprzedaż na DVD i innych nośnikach.

"Zimna Wojna" zarobiła już ponad 14,6 mln dolarów

O wartości nominacji może się przekonać polski nominat– film "Zimna Wojna". Do stycznia tego roku film zarobił ponad 14,6 mln dolarów  - najwięcej w Polsce, Francji i Hiszpanii.

"Zimną Wojnę" obejrzało w Polsce ponad 940 tysięcy widzów. Teraz film jest już dostępny na nośnikach i online. To sprawiło, że film zarobił do tej pory w Polsce 4,87 milionów dolarów, podaje portal The Numbers. Na drugim miejscu znalazła się Francja, gdzie odnotowano zysk 2,5 miliona dolarów. 1,5 miliona dolarów film zarobił w Hiszpanii, powyżej miliona w Holandii i we Włoszech.

Dochodzą jeszcze wpływy z reklamy

Ceremonia wręczenia Oscarów skupia uwagę widzów na całym świecie. Korzystają na tym projektanci mody, prześcigający się w kreacjach gwiazd, zarabiają też jubilerzy, w których biżuterii te występują.

Liczą się też wpływy ze spotów, wyświetlanych podczas transmisji

O ile w świecie sportu, najwięcej trzeba zapłacić za spot reklamowy podczas Super Bowl, o tyle w świecie kultury za reklamy wyświetlane podczas transmisji gali Oscarów. W 2017 r. za nadanie 30-sekundowego spotu w trakcie transmisji uroczystości, trzeba było zapłacić od 1,9 mln do 2 mln dol. To prawie o 16 proc. wyższy cennik reklamowy niż rok wcześniej.

Akademia zarabia też na swoim sklepie internetowym

Zyski ma też Akademia. W butiku  na swojej stronie internetowej oferuje też ubrania, oraz akcesoria związane z Oscarami. Wśród nich m.in. koszulki i bluzy z emblematem Oscara, kosztujące od 45 do 85 dolarów oraz akcesoria – czapeczkę za 38 dolarów, plecaczek za 75 dolarów, poster za 19 dolarów a nawet oscarową świecę za 35 dolarów.

NRG, IAR, Reuters, oskars.org, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak