X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Przerwa w dostawie prądu: czy zapłacimy niższy rachunek, kiedy należy się odszkodowanie?

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2019 09:40
 Sprawdziliśmy, czy zapłacimy niższy rachunek i kiedy dostaniemy odszkodowanie, gdy nastąpi przerwa w dostawie prądu, np. z powodu zerwannia przez wichurę sieci energetycznej.
Audio
  • Przeszło 46 tysięcy odbiorców pozostaje bez prądu po nocnych wichurach - powiedziała IAR rzeczniczka RCB Anna Adamkiewicz. Najwięcej osób pozbawionych prądu jest w województwie Wielkopolskim./IAR/.
  • W całej Polsce, oprócz województw lubuskiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, obowiązuje ostrzeżenie pierwszego stopnia przed silnym wiatrem. W zachodniej i środkowej części kraju obowiązuje ono do 10-tej, we wschodniej do 13, a na Podkarpaciu do 16./IAR/.
W przypadku takich zdarzeń jak wichury, trzeba pamiętać, że dystrybutor energii ma 24 godziny na naprawę.
W przypadku takich zdarzeń jak wichury, trzeba pamiętać, że dystrybutor energii ma 24 godziny na naprawę. Foto: pixabay

W przypadku takich zdarzeń jak wichury, trzeba pamiętać, że dystrybutor energii ma 24 godziny na naprawę.

Warto też wiedzieć, że dystrybutor nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności w umowie z powodu „działania siły wyższej”. W 2005 r. UOKiK wpisał takie zapisy do rejestru klauzul niedozwolonych, co oznacza, że te zapisy, nawet jeśli widnieją w umowie, są nieważne.

Za brak prądu należy się bonifikata

Zasady dot. bonifikat za przerwy w dostawie energii elektrycznej zawarto w obwieszczeniu Ministerstwa Gospodarki z 7 czerwca 2013 roku. Tym przepisom podlegają wszyscy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych w Polsce, w tym najwięksi, czyli PGE Dystrybucja, Energa Operator, Tauron Dystrybucja, Enea Operator i Innogy Stoen Operator.

Jak wynika z rozporządzenia resortu gospodarki, jednorazowa przerwa w dostawie prądu nie może trwać dłużej niż: 16 godzin – w przypadku przerwy planowej;  24 godzin – w przypadku przerwy nieplanowanej.

Przepisy regulują także maksymalny czas trwania przerw w dostarczaniu energii elektrycznej w ciągu roku:  35 godzin – przerwy planowane;   48 godzin – przerwy nieplanowane.

Ile wynosi bonifikata za brak prądu?

Odbiorcy z grupy taryfowej G, czyli gospodarstwa domowe, mogą liczyć na bonifikatę w wysokości dziesięciokrotności wartości niepobranego prądu za każdą godzinę bez dostaw energii (po uwzględnieniu ww. limitów).

Ponieważ średnio gospodarstwo domowe (czyli klienci taryfy G) zużywa 0,4 kW w ciągu godziny, oznacza to, że upust wynosi około 70 groszy za każdą rozpoczętą godzinę. Czyli jeśli awaria trwała 28 godzin, dostaniemy 2,8 zł bonifikaty doliczonej od następnej faktury po uznaniu naszego wniosku.

Na większe bonifikaty mogą liczyć odbiorcy biznesowi. Przedsiębiorstwa energetyczne w przypadku największych odbiorców kwestię wysokości ewentualnych bonifikat za przerwy w dostawie ustalają indywidualnie.

Według Energi, małe firmy mogą liczyć mniej więcej na 8 zł, a duże średnio na 130 zł za każą godzinę przerwy trwającej dłużej niż 24 godziny. W przypadku tych największych firm kwestia bonifikat ustalona jest w indywidualnie zawartej umowie.

Jak napisać reklamację za przerwę w dostawie energii?

Przedsiębiorstwo energetyczne nie wypłaca bonifikaty, jeśli odbiorca sam nie złoży odpowiedniego wniosku. Gotowe formularze często można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. Na odpowiedź dystrybutor energii ma ustawowo 30 dni na odpowiedź.

Gdy poniesiemy straty z powodu wyłączenia prądu, możemy walczyć o odszkodowanie w sądach

Sprawa jest jasna w przypadku bonifikat za wyłączony prąd. Inaczej wygląda sytuacja, gdy brak prądu spowodował wymierne straty – popsuły nam się produkty w lodówce, firma musiała przerwać produkcję i narażona jest np. na kary umowne z powodu niewywiązania się z kontraktu. Wtedy poszkodowanym pozostaje dochodzenie roszczeń przed sądami powszechnymi w postepowaniu cywilnym.

Trzeba też pamiętać, że przed takimi sytuacjami chronią nas też polisty ubezpieczeniowe.

Energa – za przerwę w dostawach prądu należy się bonifikata

Dla przykładu podajemy zasady wypłacania bonifikat za brak prądu u największego dystrybutora energii w Polsce – firmy Energa.

Jak czytamy na stronach koncernu, zgodnie z Prawem Energetycznym i Rozporządzeniem Systemowym za przerwy w dostawach energii przysługuje bonifikata, wypłacana w formie noty uznaniowej.

Bonifikaty przysługują odbiorcom w przypadku przekroczenia dopuszczalnych czasów przerw spowodowanych:

- planowanymi pracami eksploatacyjnymi w przypadku gdy przerwa jednorazowa przekracza 16 godzin lub suma przerw w roku kalendarzowym przekracza 35 godziny.

-awariami, w przypadku gdy przerw jednorazowa przekracza 24 godziny lub suma przerw w roku kalendarzowym przekracza 48 godzin.

Bonifikaty z tytułu przekroczenia czasów przerw spowodowanych pracami planowanymi i awariami rozlicza się niezależnie.

Jak uzyskać bonifikatę?

Dla klientów indywidulanych (gospodarstwa domowe) bonifikaty udzielane są na indywidulany wniosek odbiorcy. Wniosek o bonifikatę można zgłosić nie tylko listownie, ale także elektronicznie za pomocą formularza. W przypadku korespondencji elektronicznej, należy dołączyć podpisany i zeskanowany wniosek pobrany z naszej strony internetowej.

Dla pozostałych Odbiorców – podłączonych do sieci o napięciu wyższym niż 1kV – bonifikata udzielana będzie bez konieczności składania wniosku.

Więcej informacji na temat wartości bonifikat dla odbiorców według grup taryfowych i sposobu wyliczania bonifikat znajduje się na stronie Urzędu Regulacji Energetyki: https://www.ure.gov.pl/pl/tagi/49,bonifikaty.html

NRG, strony internetowe dystrybutorów energii, URE, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Po "Ksawerym" tysiące gospodarstw bez prądu. Czy należy się odszkodowanie?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2017 08:31
Po przejściu orkanu Ksawery, zmuszającego straż pożarna do ponad 10 tysięcy interwencji, m.in. ws. uszkodzenia przewodów elektrycznych, tysiące gospodarstw nie ma prądu. Czy możemy domagać się odszkodowania, jakie  obowiązki ma dostawca prądu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ile zapłacisz za prąd w w 2019? Sprawdź

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2018 13:32
Uchwalona w piątek przez Sejm nowelizacja ustawa zapobiegająca podwyżkom cen prądu w 2019 r., obniżająca akcyzę i opłatę przejściową, zakłada, że od 1 stycznia 2019 r. ceny za prąd zostają utrzymane na poziomie z 30 czerwca 2018 r.
rozwiń zwiń