Wakacje z biurem podróży. Warto znać swoje prawa

Rozpoczyna się sezon urlopowy. Na co należy zwrócić uwagę podczas kupowania wycieczki i jak radzić sobie z problemami na wakacjach?

2019-06-12, 11:17

Wakacje z biurem podróży. Warto znać swoje prawa
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: George Rudy/Shutterstock.com

Posłuchaj

Na wakacje z biurem podróży. Na co zwrócić uwagę? (Marcin Jagiełowicz/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Planując wakacje z biurem podróży warto zacząć od sprawdzenia czy działa ono legalnie - mówi Michał Herde, prezes warszawskiego oddziału Federacji Konsumentów. Można to zrobić w publicznym rejestrze. Powinniśmy też sprawdzić, w jaki sposób biuro przygotowuje klientów do podróży.

Dokładnie sprawdzajmy formularze

Warto też zachować zimną krew kupując bilet lotniczy. Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego spływają ostatnio skargi na formularze przewoźników, które wprowadzają automatycznie błędne dane - mówi Joanna Sołtan z ECK. Chodzi o sytuację, w których formularz automatycznie uzupełnial informacje o imieniu i nazwisku danymi posiadacza karty kredytowej, a przecież np. czasem kupujemy bilet dla kogoś. Dlatego powinniśmy dokładnie sprawdzać dane w formularzach, by uniknąć późniejszych problemów - dodaje Joanna Sołtan.

Co nam przysługuje w razie opóźnienia?

W razie opóźnienia lotu już po dwóch godzinach pasażerowi przysługuje prawo do kompletu informacji o tym co się dzieje. Ma też prawo do bezpłatnych posiłków i napojów czy noclegu - zależnie od czasu oczekiwania. Pasażer może też bezkosztowo skontaktować się z maksymalnie dwoma osobami. Gdyby przewoźnik nie zaopiekował się nami - warto zachować wszystkie rachunki. Możemy mieć też prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro - ale nie zawsze - podkreśla Joanna Sołtan. Wysokość odszkodowania jest zależna od długości lotu. Prawa do niego nie będziemy mieli, jeżeli lecimy spoza UE, a linie nie są zarejestrowane w Unii.

Nie bójmy się reklamacji

Reklamować możemy też uszkodzony lub opóźniony bagaż. W pierwszym przypadku mamy na to tylko 7 dni.
 
Reklamować możemy też usługi hotelowe. W razie ich niezgodności z umową warto zgłosić się do obsługi, a w przypadku reklamacji wykonać zdjęcia. Nigdy nie mamy obowiązku skorzystania z dodatkowych atrakcji, których nie było w umowie. Michał Herd reklamować możemy też jakość usług, jakich np. jak wyżywienie.
 
By sprawdzić jak wysokie odzkodowanie nam się należy - warto korzystać z tzw. Tabeli Frankfurckiej - dostępnej w internecie. Wykorzystują ją często w swoich orzeczeniach sądy. Na reklamację usług biura podróży - po zmianie przepisów w lipcu tego roku - mamy 3 lata.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Marcin Jagiełowicz, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej