Rośnie sprzedaż nowych aut, ale nie wszystkich

2019-06-18, 19:52

Rośnie sprzedaż nowych aut, ale nie wszystkich
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock, LightField Studios

Z polskich salonów w maju br. wyjechało ponad 47 tys. nowych osobówek , czyli o 11,2 proc. więcej niż rok temu - podała we wtorek w komunikacie firma Exact Systems (ES).

Firma dodała, że kontynuowany jest trzycyfrowy wzrost rejestracji aut elektrycznych oraz, że spada udział diesli.

„Elektryków” sprzedano więcej, ale to tylko 0,37 proc. rynku

"Od stycznia do maja 2019 roku, elektryków zarejestrowano w Polsce o 35 proc. więcej niż w całym 2018 roku" - podała firma w raporcie. "Pojazdy w pełni elektryczne wciąż stanowią zaledwie nieco ponad 3,5 promila (0,37 proc.) całkowitej sprzedaży nowych osobówek" - dodano.

W maju sprzedano ponad 47 tys. nowych aut, o 11,2 proc. więcej niż rok wcześniej

Firma wskazała, że w maju br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) pojawiło się 47 tys. 94 nowych samochodów osobowych, czyli o 11,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2018 roku. Według ES jest to najwyższy majowy wynik od ponad 8 lat, a kołem zamachowym rynku wciąż pozostają firmy, które stanowią aż 71,8 proc. kupujących. "Tylko 28,2 proc. nabywców, to klienci indywidualni" - czytamy.

Wśród niskoemisyjnych aut królują hybrydy

Z danych PZPM wynika, że w maju z salonów w Polsce wyjechało 2,7 tys. hybryd tj. o 52,6 proc. więcej licząc rok do roku oraz 146 aut z napędem elektrycznym , czyli o 58,7 proc. więcej niż w tym samym okresie ub. roku. "Z kolei od początku tego roku, w Polsce zostało zarejestrowanych 11,1 tys. hybryd, co oznacza wzrost o 16,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2018. Od stycznia do maja, zarejestrowano 1221 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in tj. wzrost o 112 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego" - czytamy w raporcie.

W opinii prezesa Exact Systems Pawła Gosa, "choć udział pojazdów w pełni elektrycznych stanowi zaledwie 3,7 promila całości tegorocznej sprzedaży, nie należy tego wyniku dyskredytować".

Do elektroaut zniechęcają ceny oraz brak infrastruktury

 "Przy aktualnych cenach elektroauta są poza zasięgiem przeciętnego Polaka, dlatego rola dużych firm w rozwoju elektromobilności w Polsce jest wręcz kluczowa – im więcej takich aut na drogach, tym szybciej musi powstawać odpowiednia infrastruktura i tym więcej osób ma okazję przekonać się na własnej skórze o zaletach ekoaut" - dodał. Wskazał, że wzrost świadomości w społeczeństwie spotęguje oddolną presję na stworzenie państwowego systemu dotacji do zakupu samochodu elektrycznego.

Lekko spada sprzedaż diesli

Z danych Exact Systems wynika ponadto, że w porównaniu z ubiegłym rokiem znacząco zmniejszył się udział diesli, z 24,8 proc. do 19,9 proc., a zwiększył silników benzynowych z 69,1 proc. do 72 proc. Wzrosty odnotował również rynek europejski. "Rynki unijne po ośmiu miesiącach spadków zanotowały w maju skromny wzrost rejestracji o 0,1 proc. rok do roku. Na plusie były Niemcy (+9,1 proc.) i Francja (+1,2 proc.), na minusie: Hiszpania (-7,3 proc.), Wielka Brytania (-4,6 proc.) oraz Włochy (-1,2 proc.)" - czytamy w raporcie.

Według Gosa, popyt na nowe samochody w Unii jest napędzany przez kraje Europy Centralnej, które mogą pochwalić się wzrostem na poziomie +6,2 proc. rok do roku. "Najwyższą dynamikę w regionie, mogliśmy zaobserwować w Rumunii tj. 12,6 proc., oraz w Polsce (11,2 proc.)"- wskazał. "Natomiast pod względem wolumenu sprzedaży Polska plasuje się na 7. miejscu w całej UE" - wskazał.

Firma Exact Systems z Częstochowy działa od 2004 r. w branży kontroli jakości. Głównymi odbiorcami usług firmy są dostawcy i poddostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego oraz producenci samochodów. Firma posiada swoje przedstawicielstwa 14 państwach: w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji, Turcji, Rumunii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Belgii, Holandii, Portugalii, Hiszpanii oraz Chinach.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej