Zapraszali na badania, w ich czasie prowadzili sprzedaż. Kara od UOKiK-u

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 2,7 miliona złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka wprowadzała klientów w błąd - nie informowała ich, że pokazy i badania, które organizowała, miały charakter handlowy.

2019-07-09, 12:35

Zapraszali na badania, w ich czasie prowadzili sprzedaż. Kara od UOKiK-u
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Posłuchaj

Marek Niechciał o decyzji UOKiK-u ws. VGET POLSKA
+
Dodaj do playlisty

Postępowanie wobec firmy zaczęło się w lutym. Aby sprawdzić, czy faktycznie firma pod płaszczykiem badań prowadzi sprzedaż, urzędnicy wcielili się w klientów VGET Polska.

Niby badania, a faktycznie pokaz handlowy

Jak się okazało, spółka zapraszała konsumentów na darmowe badania, ale nie informowała ich, że w ich trakcie będzie prowadzona sprzedaż niektórych produktów. Także sama "diagnostyka" w czasie takich spotkań mogła budzić wątpliwości.

W trakcie kontroli UOKiK ustalił, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska”. Nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie - czytamy w komunikacie UOKiK.

Żerowanie na łatwowierności

- Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc  - komentuje prezes Urzędu Marek Niechciał.

REKLAMA

Firma musi teraz zapłacić 2,7 miliona złotych kary, zaniechać tych praktyk, a także poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarła umowy od początku roku do 24 czerwca.

PolskieRadio24.pl, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej