X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x
Gospodarka

Ministerstwo Klimatu: Polacy mają coraz więcej nawyków proekologicznych

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2019 14:36
Co trzeci Polak podejmuje działania na rzecz poprawy stanu powietrza w swoim miejscu zamieszkania - wynika z najnowszych badań Ministerstwa Klimatu.
Smog nad Wrocławiem
Smog nad WrocławiemFoto: shutterstock.com/Piotr Mitelski

Badanie na grupie 1000 osób, miało pokazać stan świadomości i postaw Polaków w ich działaniach na rzecz poprawy jakości powietrza, racjonalnej gospodarki odpadami i akceptacji systemu zwrotu zużytych butelek. Blisko 60 proc. ankietowanych uważa, że wprowadzenie zakazu sprzedaży jednorazowych przedmiotów codziennego użytku z tworzyw sztucznych, walnie przyczyni się do poprawy ochrony środowiska. Wciąż 7 na 10 obywateli przy zakupie napojów w ogóle nie zwraca uwagę na informacje czy butelki nadają się do ponownego wykorzystania.

Rośnie świadomość ekozagrożeń

Aż dla połowy badanych ogrzewanie mieszkań jest wciąż największym źródłem zanieczyszczeń powietrza.  Dopiero na drugim miejscu wymieniali spaliny pojazdów, zaś na trzecim przemysł. To właśnie z tego powodu mieszkańcy dużych miast coraz częściej sprawdzają internetowe, telewizyjne i radiowe komunikaty o poziomie smogu i świadomie ograniczają czas przebywania na powietrzu. Tylko nieliczni decydują się, aby nosić maseczki antysmogowe lub instalować w domu system specjalnych filtrów.

Polacy coraz częściej rezygnują z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej, jazdy rowerem lub chodzenia pieszo. Świadomie wprowadzają nowe systemy ogrzewania domu lub mieszkania, wymieniają sprzętu AGD i RTV na bardziej energooszczędny, ocieplają budynki, kupują  niskoemisyjne samochody.


Jak poprawić jakość powietrza ?

Zdaniem badanych najważniejszymi działaniami, które powinny być stosowane w celu poprawy jakości powietrza są: wymiana starych pieców na
niskoemisyjne (73,7 proc. wskazań pozytywnych), zmniejszenie emisji spalin w samochodach (73,0 proc.) i zwiększenie kontroli nad tym, co  jest palone w domowych piecach (71,7 proc.). Ponad połowa Polaków deklaruje, że podejmuje świadomie działania aby ograniczyć ilości generowanych przez siebie odpadów. Dlatego coraz częściej zwracają uwagę na oznaczenia na towarach związane z ekologią i środowiskiem, unikają kupowania "pakowanych" towarów, ograniczają kupno nietrwałych, jednorazowych produktów.

Wciąż wyrzucają zamiast naprawiać

Niemal połowa Polaków wciąż wyrzuca do śmieci niepotrzebne lub zepsute przedmioty. Optymistyczny jest jednak fakt, że 52,6 proc. przekazuje sprawne rzeczy innym osobom lub instytucjom. Naprawianie rzeczy w punktach napraw, powtórne wykorzystanie już posiadanych przedmiotów, a także wymienianie i sprzedawanie używanych rzeczy deklaruje z kolei co trzeci ankietowany.

Plastik i segregacja odpadów

Ponad 30 % Polaków uważa, że w sprzedaży powinny być tylko plastikowe produkty codziennego użytku, które można potem poddać skutecznemu recyklingowi. Jedna czwarta Polaków to zwolennicy całkowitego zakazu sprzedaży jednorazowych produktów codziennego użytku. Prawie 60 proc. naszych rodaków uważa, że wprowadzenie zakazu sprzedaży jednorazowych przedmiotów codziennego użytku z tworzyw sztucznych, wyraźnie przyczyni się do ochrony środowiska w Polsce.

40 % rezygnuje z butelkowanej wody

Ponad połowa badanych unika kupowania jednorazowych produktów z plastiku oraz stara się kupować niepakowane w plastyk owoce i warzywa. Z kolei ponad 40 proc. świadomie ogranicza picie butelkowanej wody, a także stara się wybierać produkty w zwrotnych opakowaniach, nadające się potem do recyklingu. Nieco mniejszy odsetek wskazał na ograniczenie korzystania z jednorazowych reklamówek i chodzenie na zakupy z własnymi torbami i pojemnikami na żywność.

— Radio Plus (@Radio__Plus) December 16, 2019

Butelki zwrotne

Polacy na ogół nie zwracają uwagi przy zakupie napojów w szklanych opakowaniach na informację dotyczącą możliwości ich zwrotu. Jednocześnie opinie na temat wprowadzenia kaucji za wszystkie szklane i plastikowe butelki są bardzo zróżnicowane. Od aprobaty dla wprowadzenia kaucji za wszystkie butelki (34,6 proc.), po niewprowadzanie żadnych opłat za butelki (33,4 proc.).

Polaków zniechęca do zwrotu szklanych butelek uciążliwość, brak czasu, przyzwyczajenia, konieczność posiadania paragonu z zakupem. Badanie wykazało, że największym ułatwieniem i zachętą dotyczącą zwrotu butelek byłaby możliwość ich oddawania w każdym sklepie, niezależnie od miejsca zakupu. Duże znaczenie ma również odległość od miejsca zamieszkania do punktu zbiórki butelek. Blisko 1/5 badanych wskazała również na popularność tego typu działań, czyli wytworzenie swoistej mody na oddawanie butelek zwrotnych.

PolskieRadio24/PAP/IAR/DoS/SW