Przekop Mierzei Wiślanej nie jest zagrożony. Prace idą zgodnie z harmonogramem

2020-05-26, 09:30

Przekop Mierzei Wiślanej nie jest zagrożony. Prace idą zgodnie z harmonogramem
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Twitter/Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

- Przekop Mierzei Wiślanej nie jest zagrożony, mimo że Rosja zrobi wszystko, by go zablokować - oświadczył minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Jego zdaniem, "można połączyć" działania Rosji z deklaracjami jednego z kandydatów w wyborach prezydenckich. Tymczasem ekolodzy skarżą przekop do Komisji Europejskiej.  

- Rosja zrobi wszystko, żeby tę inwestycję zablokować. Najgorszym rozwiązaniem jest to, że przy użyciu polskiego kandydata, bo to wszystko w jakąś jedną całość można połączyć - oświadczył Marek Gróbarczyk w Polskim Radiu 24. Odniósł się w ten sposób do deklaracji Rafała Trzaskowskiego, który ogłosił, że jeśli zostanie prezydentem, wstrzyma budowę przekopu.

Według ministra gospodarki morskiej Rosja chce zablokować tę inwestycję, ponieważ będzie to bardzo duże wzmocnienie dla Polski Wschodniej i alternatywa dla naszych wschodnich sąsiadów. Jak zapewnił, "inwestycja nie jest zagrożona", a prace trwają zgodnie z harmonogramem.

Powiązany Artykuł

prezydent andrzej duda free twitter 1200.jpg
Przekop Mierzei Wiślanej. Prezydent: będzie służyć przemysłowi, biznesowi i turystyce

Kanał, port, drogi i mosty...

Przypomnijmy, że "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", potocznie nazywana przekopem Mierzei Wiślanej, składa się z kilku elementów. Przede wszystkim to kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, nowe drogi i stalowe mosty pozwalające na przejazd oraz sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich. Ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a także zwiększyć bezpieczeństwo Polski. Inwestycje będzie w całości finansowana z budżetu państwa i ma kosztować ok. 880 mln zł. Podczas budowy wycięte zostanie 32 ha lasu, a wybrany z mierzei materiał posłuży do budowy sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Powiązany Artykuł

tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Instytut Staszica: inwestycje infrastrukturalne pociągną w górę całą gospodarkę

Kanał żeglugowy będzie miał 135 m długości, 120 m szerokości w najszerszym miejscu i 5 m głębokości.

Według ekologów przekop jest nielegalny

Obecnie realizowana jest pierwsza części projektu, która obejmuje m.in. przekop Mierzei Wiślanej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także dwóch ruchomych mostów do przejazdu nad kanałem przed i za śluzą.

Gotowa jest już grobla oraz ścianki dla tymczasowego nabrzeża od strony Zalewu Wiślanego, które będzie wykorzystane jako miejsce przeładunku materiałów potrzebnych do budowy sztucznej wyspy – informuje portal inzynieria.com. Ponadto zabezpieczane są skarpy ziemne po wschodniej i zachodniej części przekopu.

Tymczasem w maju do Komisji Europejskiej wpłynęła skarga na trwającą inwestycję. Jej autorem jest Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA we współpracy z Greenpeace Polska. Organizacje zarzucają inwestorom, że przekop jest nielegalny, prowadzi do degradacji środowiska i jest marnotrawstwem funduszy, które można przeznaczyć na walkę ze skutkami suszy.

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS

 

Polecane

Wróć do strony głównej