Milion terminali. Płatności bezgotówkowe coraz bardziej powszechne
W Polsce działa już milion terminali płatniczych, wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe. Coraz powszechniej dostępne są w średnich, małych i mikroprzedsiębiorstwach, oraz instytucjach sektora publicznego - poinformowało Ministerstwo Finansów.
2020-07-29, 14:24
- Cieszymy się, że płatności bezgotówkowe stały się tak powszechne. Są dostępne w całej Polsce i we wszystkich branżach, wszędzie tam, gdzie następuje zapłata za towar czy usługę, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Ministerstwo Finansów wspiera wszystkie inicjatywy na rzecz rozwoju polskich małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, bo to one stanowią o sile gospodarki - powiedział Tadeusz Kościński, minister finansów.
Powiązany Artykuł
Polska coraz bardziej bezgotówkowa – przybywa terminali płatniczych
Dodał, że rozwój płatności bezgotówkowych to także jedna z kilku dobrych praktyk na rzecz stabilności finansowej państwa.
MF podał, że jedna trzecia z miliona terminali pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa. - Za ich pośrednictwem zrealizowano ponad 300 mln transakcji za łączną kwotę blisko 16 mld zł - czytamy.
Resort podał, że wśród beneficjentów Programu są małe, średnie oraz mikroprzedsiębiorstwa, a także instytucje administracji publicznej, w sumie ponad 225 tys. podmiotów.
Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek, powiedział że przekroczenie miliona terminali to niebywały sukces wszystkich uczestników rynku płatniczego oraz samych przedsiębiorców.
- Jako Fundacja Polska Bezgotówkowa staliśmy się katalizatorem płatności bezgotówkowych. Zlikwidowaliśmy bowiem główną barierę powstrzymującą przedsiębiorców przed posiadaniem terminala - czyli przekonanie o wysokich kosztach takiej usługi. Program usunął tę barierę poprzez zniesienie kosztów dzierżawy urządzeń przez pierwsze 12 miesięcy oraz kosztów realizacji transakcji. Przedsiębiorcy tym samym mogą ocenić, czy terminal przynosi korzyści - zauważył.
- Obecnie w Fundacji skupiamy się na likwidacji białych plam w płatnościach na mapie Polski, tak aby konsument mógł wybrać dogodną dla siebie metodę płatności praktycznie w każdym punkcie usługowo-handlowym - dodał Groszek.
Powiązany Artykuł
Terminale płatnicze trafią "pod strzechy". Ubywa białych plam
W komunikacie podano, że pierwszy terminal został zainstalowany w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie, po 12 latach rozwoju rynku, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce 100 tys. terminali płatniczych.
- Płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne stawiają Polskę jako wzór na tle Europy - skomentował wiceprezes Związku Banków Polskich Włodzimierz Kiciński.
- Szeroka popularyzacja płatności bezgotówkowych jest jednym z najważniejszych kroków w kierunku dalszego rozwoju społecznego i wspiera eliminację tzw. wykluczenia finansowego - dodał.
- Obecnie terminale umożliwiające przyjmowanie płatności bezgotówkowych są dostępne nie tylko w dużych punktach usługowo-handlowych, ale również coraz powszechniej w małych, średnich i mikroprzedsiębiorstwach oraz instytucjach sektora publicznego" - napisano. - Część z nich, oprócz przyjmowania płatności bezgotówkowych, oferuje również dodatkowe usługi, takie jak cash back, usługi lojalnościowe czy doładowania telefonów komórkowych - dodano.
REKLAMA
Do Programu Polska Bezgotówkowa mogą zgłaszać się małe, średnie i mikropodmioty, które chcą rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych, a w okresie ostatnich 12 miesięcy w swoim punkcie handlowo-usługowym nie akceptowały płatności bezgotówkowych. Uczestnicy Programu otrzymają wsparcie ze strony Fundacji polegające na pokryciu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz kosztów obsługi płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy.
PAP, PR24, akg
REKLAMA