Szykują się podwyżki za przejazd autostradą A4. GDDKiA nie znajduje na to uzasadnienia

2020-08-02, 09:45

Szykują się podwyżki za przejazd autostradą A4. GDDKiA nie znajduje na to uzasadnienia
bramki poboru opłat na autostradzie A4. Foto: PAP/Andrzej Grygiel

Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków, zamierza od 1 października 2020 r. podnieść stawki opłat za przejazd pojazdów do 3,5 tony. W ocenie GDDKiA wzrost stawek opłat jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy.

Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej.


Powiązany Artykuł

autostrada a1 1200.jpg
To operatorzy autostrad, a nie rząd decydują o stawkach opłat za przejazd

Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji Stalexportu w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. W stanowisku przesłanym do Stalexportu GDDKiA wskazuje m.in. błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu.

Negatywny wpływ na ruch lokalny

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przesłała swoje stanowisko w tej sprawie do Stalexport Autostrada Małopolska. Czytamy w nim, że należy zwrócić uwagę, że stawki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione. Stawki opłaty za przejazd autostradami w zarządzie GDDKiA, ustalone są Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r.


Powiązany Artykuł

autostrada a4 free 1200.jpg
Dodatkowe 21 mld zł. Rząd zwiększa wydatki na drogi

W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planowana zmiana stawki opłat może doprowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym.

GDDKiA zwraca także uwagę, że już teraz część dróg określonych w załączniku do umowy koncesyjnej jest w sposób bardzo istotny obciążona ruchem i posiada znikome rezerwy przepustowości.

Zaproponowany wzrost stawek opłat przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia ruchu na tych drogach, co może istotnie negatywnie wpłynąć na możliwości obsługi przez nie ruchu lokalnego.

Koncesjonariusz nie uwzględnia wyjątkowych okoliczności

Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej. W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania, obniżając stawki opłat. Generalna Dyrekcja zwraca uwagę, że wprowadzenie wnioskowanej przez koncesjonariusza podwyżki nie znajduje uzasadnienia w obecnej sytuacji.

 

PolskieRadio24.pl/GDDKiA/DoS

 

Polecane

Wróć do strony głównej