Gdańsk w pierwszej 20. portów w Europie i drugim portem na Bałtyku

2020-08-06, 10:00

Gdańsk w pierwszej 20. portów w Europie i drugim portem na Bałtyku
Nabrzeże Przemysłowe, Port Gdański.Foto: shuttestock

Pomimo światowego kryzysu i pandemii koronawirusa Port Gdańsk w I półroczu 2020 r. awansował do pierwszej 20 portów europejskich, wyprzedzając porty w Genui (Włochy) i Dunkierce (Francja).  

– Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Porównując sześć miesięcy 2020 r. z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki zboża (+188,8 proc.), innych masowych (+10 proc.) oraz rudy (+1127 proc.) – poinformowała rzecznik prasowy spółki Anna Drozd.


Powiązany Artykuł

port-4479974_1280.jpg
Porty Zachodniego Pomorza najwięcej zarabiają na eksporcie polskiej pszenicy

W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rok do roku: paliwa (-33,4 proc.), węgiel (-23,7 proc.), drobnica (-3,6 proc.) kontenery (-4,1 proc.) ro-ro (-40,1 proc.) oraz drewno (-98,1 proc.).

Strategiczne okno importowe

– W ciągu ostatniej dekady potroiliśmy nasze przeładunki. W 2019 r. w naszym porcie przeładowano rekordowe 52 mln ton. Nawet jeśli efekt epidemii będzie trwał nadal, to korekta w naszym porcie będzie niewielka. Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów – mówi dyrektor handlowy Portu Gdańsk Adam Kłos.

Podkreśla przy tym, że gdański port jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd doszło do spadku w przeładunkach. Jednak pomimo spadku wolumenu w I i II kwartale przed Portem Gdańsk stoi perspektywa odbicia w III lub IV kwartale 2020 r. ze względu na rolę transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego.


Powiązany Artykuł

eksport1200.jpg
"W Polsce najpłytsza recesja w całej UE". Ekspert NBP komentuje nowe prognozy banku

Największy polski port

"Mimo wznowienia działalności chińskiej gospodarki, brak popytu w Europie i USA doprowadził w I półroczu 2020 r. do pogorszenia się sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Port Gdańsk w I półroczu 2020 r., pomimo spadku w przeładunku kontenerów, nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku. Jako ciekawostkę warto dodać, że w Porcie Gdańsk od początku roku zanotowano zwiększony przeładunek bananów, których przeładowano w okresie I-VI 2020 r. więcej niż w całym roku 2019, uzyskując wynik na poziomie prawie 90 tys. ton" – informuje spółka.

Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł w I półroczu 2020 r. 46 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS

 

Polecane

Wróć do strony głównej