Przekop Mierzei Wiślanej. Rosną ceny materiałów i robót budowlanych, pojawiają się nowe wyzwania

2020-11-10, 13:21

Przekop Mierzei Wiślanej. Rosną ceny materiałów i robót budowlanych, pojawiają się nowe wyzwania
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w Skowronkach. Foto: PAP/Adam Warżawa

Wartość prac przy przekopie Mierzei Wiślanej ma wynieść prawie 2 mld zł. To efekt wzrostu cen materiałów i robót budowlanych oraz zwiększenia zakresu prac, czytamy w uchwale Rady Ministrów w tej sprawie, zamieszczonej w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu.

W uchwale z 2016 roku przewidywano, że koszty przekopu Mierzei Wiślanej wyniosą 880 mln zł. Zakłada się, że Rada Ministrów zmieni tę uchwałę do końca tego roku.

"Dzięki nowelizacji uchwały Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”,  wartość programu ulegnie zmianie z obecnej kwoty 880 mln zł na kwotę 1 mld 984 mln 51 tys. 500 zł (zwiększenie o 1 mld 107 mln 465 tys. 980 zł)" – napisano.


Powiązany Artykuł

Zbigniew Krysiak 1200.jpg
"Strategiczna inwestycja". Prof. Zbigniew Krysiak o przekopie Mierzei Wiślanej

Nowy most i sztuczna wyspa

W uzasadnieniu podano, że główną przyczyną konieczności zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym, który zgodnie z szacunkami GUS zwiększył się o około 26 proc. w stosunku do roku 2015, oraz zmiana zakresu prac wynikająca m.in. z przyjętych rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia uchwały z roku 2016.

Wyjaśniono, że nowe elementy inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., to likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.

Konieczne okazało się też zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg, dłuższych niż pierwotnie zakładano, ścianek szczelnych i mikropali kotwiących.


Powiązany Artykuł

Mierzeja Wislana przekop pap 1200.jpg
Prace przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej idą pełną parą. Będą kontynuowane również zimą

Dodatkowo przewiduje się przebudowę, dłuższego niż przewidywano pierwotnie, odcinka rzeki.

Już w czerwcu tego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej, zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

Droga między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym

W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS, jk

Polecane

Wróć do strony głównej