Finanse coraz bardziej cyfrowe. Rosną elektroniczne płatności i e-handel

2021-01-06, 17:19

Finanse coraz bardziej cyfrowe. Rosną elektroniczne płatności i e-handel
Szacuje się, że e-handel wzrośnie w tym roku o 30 procent.Foto: Pixabay

Rok 2020 to zdecydowanie rok elektronicznego handlu i elektronicznego pieniądza. W stosunku do 2019, o 15 punktów procentowych zwiększył się odsetek kupujących w sieci i stanowią oni obecnie aż 72 proc.

Polubiliśmy też wygodne płatności przy pomocy kart płatniczych, szybkich przelewów czy BLIKA i wykorzystujemy te metody sprawnie, zarówno w kanałach online, mobilnie, jak i offline – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej "Płatności cyfrowe 2020".

Wśród płatności za zakupy w internecie największą popularnością cieszą się kolejny rok z rzędu szybkie przelewy, ale już na drugim miejscu pojawił się w tym roku BLIK, który z kolei jest też liderem płatności za m-zakupy. Nie spada również popularność płatności kartowych przy odbiorze u kuriera, które znalazły się na 4. miejscu.

Powiązany Artykuł

karta 1.jpg
Pandemia zmienia zwyczaje płatnicze Polaków. Unikamy płacenia gotówką

Płatności gotówką na piątym miejscu

 Warto też podkreślić, że w tym roku pierwsza forma płatności uwzględniająca gotówkę – wysyłka za pobraniem – pojawia się dopiero na 5. miejscu zestawienia płatności w e-commerce, można więc powiedzieć, że polskie zakupy w sieci stały się na wskroś cyfrowe.

– Analiza wyników raportu wskazuje na wyraźną dynamikę wzrostu rynku e-commerce, potwierdza również pewne przyzwyczajenia i preferencje kupujących – także, jeśli chodzi o przywiązanie do ulubionych metod płatności. Tak, jak można było przypuszczać, COVID-19 zdołał jednak "zdetronizować" płatność gotówką za pobraniem, na rzecz e-płatności. Być może pandemia przyspieszyła tylko pewne procesy, które i tak pojawiłyby się w wyniku naturalnej ekspansji kanałów online – mówi Magdalena Grablewska, Marketing Manager serwisu Przelewy24.

Nowe, wygodne, bezpieczne płatności smartfonem, stronę internetową

Polscy konsumenci lubią nowe i wygodne metody płatności, takie które ułatwiają zakupy, a nie w nich przeszkadzają. W tym roku do tych wymagań doszło też bezpieczeństwo.

 Z powodu koronawirusa częściej w sieci na urządzeniu pełnowymiarowym kupuje 27 proc. internautów, w tym 45 proc. e-kupujących, a na urządzeniu mobilnym – 22 proc. internautów, w tym 37 proc. takich, którzy do tej pory kupowali na laptopie, a aż 60 proc. tych, co już wcześniej kupowali mobilnie. To może oznaczać ogromne wzrosty dla e-handlu, włącznie z osiągnięciem estymowanych przez niektórych ekspertów, m.in. Izbę Gospodarki Elektronicznej – 100 mld zł.

Powiązany Artykuł

oko 200.jpg
PayEye... czyli zapłać okiem. "Jesteśmy świadkami rewolucji"

Elektronicznie różnorodnych płatności dokonuje prawie połowa internautów i 8 na 10 e-kupujących. O 4 p.p. spadły wskazania na płatności gotówkowe jako wykorzystywane w sklepach stacjonarnych, a wzrosły o kilka p.p. wszystkie płatności elektroniczne, jak zbliżeniowe kartą (53 proc., +2 p.p.), a także BLIKIEM (+7 p.p.), zbliżeniowe z Google Pay (+4 p.p.) czy Apple Pay (+2 p.p.). Stało się tak, pomimo że na początku pierwszej fali pandemii aż 17 proc. Polaków przyznawało, że wypłacili większe ilości gotówki z banku w obawie przed kryzysem, a więc potem musieli spożytkować je w dużej mierze na zakupy.

Polacy w czołówce entuzjastów płacenia bezgotówkowego

– W kwestii płatności zapewne dalej będziemy obserwować zdecydowany zwrot w stronę transakcji bezgotówkowych, zarówno w świecie online, jak i tradycyjnym handlu. Polska na tle innych krajów jest liderem, jeśli chodzi o ilość sposobów płatności, jakie dostarczane są konsumentom. Znajdujemy się również wśród największych entuzjastów nowych technologii, co widać po nowych sposobach płatności przyjmujących się z taką łatwością w naszym kraju. 14 proc. internautów płaci zegarkiem – płatności za pomocą gadżetów typu wearables najbardziej pokochali Australijczycy, za nimi w rankingu plasują się Holendrzy, Szwajcarzy i Rosjanie. Polacy są na piątym miejscu w Europie i szóstym na świecie – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

E-zakupy nie tylko w Polsce

Czas pandemii to także moment, gdy Polacy jeszcze bardziej zaczęli analizować swoje zakupy. Poza aspektem szerokiego asortymentu i dostępności towarów w sieci, powróciła szersza analityka cen, a w konsekwencji tego, zwiększyła się także skłonność do zakupów za granicą. W tym roku już 29 proc. e-kupujących deklaruje, że zrobili zakupy w sklepach internetowych poza Polską. Jest to wyraźny sygnał dla polskich e-sklepów, że konsumenci dostrzegli, iż w e-commerce granice praktycznie nie istnieją i będą wymagać od e-commerce, także polskiego, coraz więcej.


Powiązany Artykuł

zakupy internet 1200.jpg
Zakupy w internecie. Zobacz, jak się zmieniają trendy i co najczęściej kupują Polacy

– Nasze dane potwierdzają wyniki raportu "Płatności cyfrowe 2020". Polscy konsumenci coraz chętniej płacą kartą w internecie. Liczba transakcji w e-handlu z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 25 proc. we wrześniu tego roku w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej.

W obliczu rosnącej popularności e-commerce przedsiębiorcy powinni przygotować się do nadejścia zmian, jakie na przełomie tego i przyszłego roku wystąpią w przebiegu płatności w internecie.

Od 31 grudnia uwaga na zmiany dotyczące uwierzytelnienia płacącego w sieci

- Od 31 grudnia europejskie przepisy dotyczące SCA, czyli silnego uwierzytelnienia klienta (z ang. strong customer authentication) wymaga od banków weryfikacji tożsamości kupującego na dwa sposoby, by potwierdzić, że osoba płacąca w sieci to faktycznie posiadacz karty. Dla konsumentów może to oznaczać dodatkowe działanie, które trzeba będzie wykonać w momencie zakupu. Natomiast sprzedawcy muszą się upewnić u swojego dostawcy usług płatniczych, że ich sklep spełnia nowe wymogi – tłumaczy Katarzyna Zubrzycka, dyrektor ds. relacji z detalistami i agentami rozliczeniowymi w Europie Środkowo-Wschodniej w Visa.

Gotówka nadal jednak w cenie

Badanie w stosunku do zeszłorocznych wyników, a nawet tych sprzed 2 lat, pokazuje, że nie zmieniło się podejście Polaków do wycofania gotówki. Wciąż ponad 60 proc. z nas jest przeciw (64 proc. w 2020, wobec 62 proc. w 2019 i 61 proc. w 2018). P

owody również pozostają te same – ryzyko wyalienowania starszych osób (37 proc., +4 p.p. w stosunku do 2019) i opinia, że Polska nie jest na taką zmianę gotowa (35 proc., +2 p.p.).

Dodatkowo, wciąż wielu konsumentów deklaruje, że zdarza im się płacić w sklepie stacjonarnym gotówką. Może to być efekt pandemii i tego, że prawie co piąty Polak wypłacił gotówkę w obawie przed obostrzeniami w związku z kwarantanną.

W 2020 r. wysyp nowych płatności cyfrowych

– W pięcioletniej historii raportu "Płatności cyfrowe" nie zanotowaliśmy tylu nowości, co w 2020 roku. W branży fintech rok COVID nie był rokiem straconym. Pierwszy raz w Polsce zbadaliśmy także płatności w datkomatach i ofiaromatach – komentuje Łukasz Kłosowski, redaktor naczelny GoMobi.pl, członek Izby Gospodarki Elektronicznej.

PR24.pl, eizba.pl, DoS, jk

Polecane

Wróć do strony głównej