more_horiz
Gospodarka

Zbliżają się wakacje. Sprawdź, jakie są Twoje prawa w podróży

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2021 15:25
Nadchodzące wakacje owiane są dozą niepewności w związku z pandemią COVID-19. Mimo wszystko wiele osób zaczyna planować podróże. Warto wiedzieć, jakie są Twoje prawa w ramach wyjazdów organizowanych przez biura podróży.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/DimaBerlin

Możesz odstąpić od umowy

Według obowiązujących przepisów, jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., możesz odstąpić od umowy i nie poniesiesz żadnych kosztów. Co więcej, gdy biuro podróży zastrzegło w umowie, że wycieczka może podrożeć, jeśli np. wzrosną ceny paliwa, to w odwrotnej sytuacji musi obniżyć cenę imprezy. Możliwość podwyżki organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej wprowadzić.

Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Nadal ma do tego prawo tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, gdy wzrosną kursy walut.

Klient może bez konsekwencji odstąpić od umowy, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności w miejscu wyjazdu, np. panuje tam epidemia, wybuchnie wulkan, jest zagrożenie terroryzmem. W takim przypadku organizator zwróci ci wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni. Klient nie ponosi kosztów rezygnacji także wtedy, gdy biuro podróży zmieni główne warunki imprezy, np. jej miejsce, czas trwania czy rodzaj środka transportu. Gdy jednak wprowadzi do programu imprezy nieznaczne zmiany i zastrzegł sobie do tego prawo w umowie, takiego prawa nie mamy.

Czytaj także:
shutt klucze dom 1200.jpg
Perspektywy najmu krótkoterminowego. Będzie odbicie w branży turystycznej?


Impreza odwołana

Biuro podróży może zastrzec w umowie, że impreza się nie odbędzie, jeśli zgłosi się zbyt mało uczestników. W przepisach wskazane są konkretne terminy, kiedy organizator musi nas powiadomić o odwołaniu wycieczki: 20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni, 7 dni przed imprezą, która trwa 2-6 dni, 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni. Biuro podróży zwraca wtedy turystom wszystkie wpłaty w ciągu 14 dni, ale nie płaci im odszkodowania.


Niezadowolony podróżnik

Zastrzeżenia do jakości usług powinieneś zgłosić jak najszybciej - najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Dzięki temu organizator będzie miał szansę usunąć nieprawidłowości. Jednak swoich praw możesz dochodzić przez 3 lata. Później twoje roszczenia się przedawnią. Reklamację możesz złożyć nie tylko u organizatora wyjazdu, ale także u agenta, który sprzedał ci wycieczkę. Tak jak dotychczas możesz się domagać obniżenia ceny oraz odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy.

Biuro podróży bankrutuje? Możesz kontynuować urlop

Podróżni mają też swoje prawa w przypadku niewypłacalności biura podróży. Jeśli biuro upadnie, turyści mogą kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie. Środki na sfinansowanie wyjazdu będą w tym wypadku zapewnione przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Jest to zabezpieczenie dla uczestników imprez turystycznych w razie niewypłacalności biura podróży. Fundusz zasilany jest przez organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych poprzez opłacane składki za każdego uczestnika. Każdy podróżny, jeszcze przed podpisaniem umowy, musi zostać poinformowany o objęciu zabezpieczeniem finansowym na wypadek niewypłacalności.

Fundusz zapewnia nie tylko zwrot całości lub części wniesionych przed podróżnych wpłat, lecz także pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub kosztów powrotu do kraju. Wysokość składek jest uzależniona od kilku czynników: kraju, w którym ma się odbyć impreza, oraz środka transportu.

Czytaj także:
shutterstock_koronawirus lotnisko 1200.jpg
Lotniczy armagedon: zobacz, jak koronawirus uderzył w światowych przewoźników i lotniska


W praktyce oznacza to, że konsumenci, których biuro podróży upadło, nie tylko będą mieli zagwarantowany powrót do kraju, ale również będą mogli kontynuować urlop bądź otrzymać zwrot kosztów za niewykorzystaną część pobytu.
W przypadku gdy, wbrew obowiązkowi, organizator turystyki lub przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych, nie zapewnią kontynuacji podróży lub powrotu do kraju, zwrotowi podlegają uzasadnione koszty poniesione z tego powodu przez podróżnych.

Więcej informacji o prawach podróżnych: https://konsument.gov.pl/wyjazd-zorganizowany-prawa-konsumenta/

PolskieRadio24.pl/UOKIK/konsument.gov.pl/mib