Sieci handlowe stawiają na marki własne. Wypierają z rynku znane produkty
Sieci handlowe wkraczają na nowe pole ekspansji – po zawłaszczeniu rynku popularnych produktów tworzą własne marki, uderzając w segment dóbr bardziej luksusowych, kojarzonych od lat ze znanymi i dobrymi markami.
2021-04-07, 12:39
W najbliższych dwóch latach rynek marek własnych w Polsce wzrośnie prawie o 6 mld zł, a ich udział w całym rynku FMCG wyniesie 21,2 proc. - wynika z raportu opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Ta część rynku w 2020 r. była warta 34 mld zł - dodano.
Rynek FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods) to rynek produktów kupowanych regularnie w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb.
Marki własne kosmetyków, chemii gospodarczej, warte w Polsce już 34 mld zł
Jak poinformowało GFK w środowym komunikacie, w ostatniej dekadzie marki prywatne (private labels) znacząco umocniły swoją pozycję na polskim rynku FMCG (Fast Moving Consumer Goods - dobra szybko zbywalne - PAP) i ewoluowały w marki własne (private brands).
REKLAMA
Powiązany Artykuł

Biznes modowy ma dość koronawirusa. Stawia na "wibrujące róże" i "niedbałe kardigany"
"Ta część rynku, obejmująca produkty spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą, w 2020 roku była warta aż 34 mld zł (biorąc pod uwagę wartość zakupów gospodarstw domowych)" - podano w raporcie "GfK. Private Brands".
Jak dodano, udział marek własnych osiągnął 19,3 proc. udziałów w całym polskim rynku FMCG, co stanowiło wzrost o 0,9 p.p. w stosunku do roku poprzedzającego.
Rynek marek własnych urośnie w ciągu dwóch lat o kolejne 6 mld zł
- Z naszych szacunków wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat rynek marek własnych w Polsce wzrośnie prawie o 6 miliardów złotych, a ich udział w całym rynku FMCG wyniesie 21,2 proc." - powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia Michał Maksymiec.
Marki własne rośnie głównie dzięki dyskontom – sieci Biedronka, Lidl
Według GFK rozwój sektora marek własnych w Polsce najbardziej napędza stały wzrost znaczenia kanału dyskontów (Biedronka, Lidl, Netto i Aldi).
W tych sklepach private brands odpowiadają za 44 proc. całej sprzedaży.
"Najdynamiczniej rośnie grupa tych nabywców, którzy wybierają dyskonty jako swój optymalny i preferowany format, a jego specyficzną cechą jest duży udział marek własnych w asortymencie.
REKLAMA
Powiązany Artykuł

Eksporterzy siłą polskiej gospodarki. Sprzedajemy coraz więcej na rynki zagraniczne
Coraz mniej osób robiących zakupy (shopperów) zwraca uwagę na znane marki, wybierając produkt np. danej sieci handlowej
- Ta grupa shopperów nie myśli w kategoriach – marka własna czy producencka. Są otwarci na nowe marki, na nieznanych producentów, a kraj pochodzenia produktu nie ma dla nich większego znaczenia. To właśnie oni są i będą w jeszcze większym stopniu siłą napędową marki własnej - tłumaczył Rafał Dobrowolski z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
W raporcie GfK podkreśla, że po marki własne sięga dziś niemal każde polskie gospodarstwo domowe. Dzięki temu odsetek nabywców, którzy choć raz w roku sięgnęli po markę własną, wynosi 98 proc.
Konsumenci sięgają po sieciowe marki, gdyż rośnie ich jakość
Jednocześnie przeciętne gospodarstwo domowe w Polsce w ciągu roku kupuje 171 unikalnych produktów pod markami własnymi sieci detalicznych (o 24 więcej niż w 2011 r.).
W opinii Rafała Dobrowolskiego jedną z przyczyn sukcesu private brands jest rosnąca jakość oferowanych produktów, które coraz częściej pod tym względem w niczym nie odstają od liderów rynku.
"W czasach, gdy w Polsce pojawiły się pierwsze zachodnie sieci, marka własna miała być przede wszystkim tania i był to wymóg nadrzędny, osiągany często kosztem jakości. Obecnie marki własne nie mogą odstawać jakością od produktów markowych, a oczekiwania wobec nich są daleko szersze niż tylko niższa cena. Dlatego już teraz dostrzegamy proces zacierania się granicy między marką własną a produktem markowym" – wyjaśnił.
GfK jest firmą badawczą, zatrudnia ponad 11 000 ekspertów.
PAP, jk
REKLAMA