Światowy Dzień Ziemi. Współczesna ekologia stawia na transport szynowy

2021-04-22, 13:50

Światowy Dzień Ziemi. Współczesna ekologia stawia na transport szynowy
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Materiały prasowe

Unia Europejska promuje kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu. Za takimi deklaracjami idą pieniądze, które wspierają modernizację i tworzenie nowych odcinków. Każdy, kto chce dać chwilę wytchnienia naszej planecie, powinien wybrać transport szynowy. Najlepiej od dziś, od 22 kwietnia, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Ziemi.

Podobne deklaracje składają także polscy decydenci, którzy wskazują między na program Kolej Plus, którego celem jest przywracanie nieużywanych linii.

Ekologia jeździ koleją

Fundacja Pro – Kolej sporządziła raport, z którego jednoznacznie wynika, że kolej jest w tej chwili najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Według danych pociągi emitują niespełna 60 gramów na tzw. pasażerokilometra i 20 gramów na tonokilometr dwutlenku węgla do atmosfery.

To nawet czterokrotnie mniej niż samoloty i pięciokrotnie mniej niż ciężarówki w przewozach ładunków. Nic dziwnego, że chcąc zrealizować ambitne cele strategii Europejskiego Zielonego Ładu, Unia Europejska wskazuje kolej, jako formę transportu najbardziej przyjazną środowisku. I właśnie z tego powodu rozpoczynający się 2021 rok został więc nazwany Europejskim Rokiem Kolei.

Powiązany Artykuł

Pociąg ELF z zakładów PESA Bydgoszcz
W tym roku PKP Intercity kupi nowy tabor za pieniądze z EBI. Wiemy o jakie sumy chodzi

PKP na ekologicznej ścieżce 

Biorąc pod uwagę pojemność, jeden pociąg jest w stanie zabrać tyle osób, co 200 samochodów oraz tyle ładunków, co 80 ciężarówek.

Podczas niedawnej konferencji dotyczącej Zielonego Ładu, zarówno przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, jak i sami kolejarze wskazywali na szereg inwestycji, które mają sprawić, że transport szynowy będzie z czasem coraz bardziej konkurencyjny.

Prezes PKP Krzysztof Mamiński podkreślał, że spółka od kilka lat prowadzi tak zwany program dworcowy. Polega on na remontach około 200 dworców w całym kraju. Oprócz prac typowo budowlanych budynki są wyposażane w nowoczesne i ekologiczne rozwiązania takie jak pompy ciepła czy fotowoltaika. Jednocześnie PKP na swoich terenach tworzy farmy paneli fotowoltaicznych.

Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to ratowanie przyrody?

Jednym z najważniejszych zadań jest poprawa tak zwanej dostępności komunikacyjnej i walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Temu ma służyć między innymi program Kolej Plus, adresowany przede wszystkim do miast powyżej 10 tysięcy mieszkańców. We współpracy z samorządami, zarządca sieci, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe będzie prowadził modernizacje wybranych odcinków, które umożliwią ponowny dostęp do połączeń.

PKP PLK prowadzą też w całym kraju modernizacje, których efektem mają być szybsze i bardziej dostępne połączenia. Przykładem mogą być prace przy krakowskim i warszawskim węźle kolejowym. Inwestycje te są wspierane przez unijne fundusze.

Powiązany Artykuł

PKP_1.jpg
Marcin Horała: będzie blisko 200 dodatkowych kilometrów tras kolejowych do CPK

CPK pomoże w dostępie do kolei 

Dużą zmianą w zakresie dostępności do kolei, ma być projektowany właśnie system połączeń kolejowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Celem jest skomunikowanie wszystkich większych miast w Polsce tak, by dojazd do portu lotniczego w Baranowie nie przekraczał dwóch i pół godziny. Ma to być zupełnie nowy system szybkiej kolei w Polsce, który będzie konkurował z krótkodystansowymi, krajowymi połączeniami lotniczymi.

- Szukając prezentu dla Ziemi, powinniśmy częściej pomyśleć o spacerze czy podróży rowerem, a na rynku transportowym zadbać o transport szynowy. Bo pociąg może pracować równolegle dla nas, naszych towarów i dla środowiska – podsumowuje prezes fundacji Jakub Majewski.

Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK, źródło grafiki: CPK

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

Polecane

Wróć do strony głównej