more_horiz
Gospodarka

Oscary 2021. Sama statuetka warta jest 500 dolarów, ale to, co idzie za nią, dla aktorów i producentów oznacza miliony

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2021 13:47
Nikogo nie powinna mylić wartość statuetek Oscarów wynosząca 500 dolarów. Nagroda przyznawana przez Amerykańską Akademię Filmową to jak wygrana w totolotka – oznacza miliony dla aktorów, reżyserów, producentów filmów, nie mówiąc o dystrybutorach, dla których napis "Oscar" na plakatach oznacza tłumy w kinach.
Wartość statuetki, wynikająca z użytego do jej wykonania  stopu kilku metali britannium, pokrytego warstwą 24-karatowego złota, szacowana jest na około 500 dolarów.
Wartość statuetki, wynikająca z użytego do jej wykonania stopu kilku metali "britannium", pokrytego warstwą 24-karatowego złota, szacowana jest na około 500 dolarów.Foto: LanKS/ Shutterstock

Mimo że nigdy nie ujawniono, ile kosztuje produkcja statuetki, jej rzeczywista wartość, wynikająca z użytego do jej wykonania stopu, tzw. britannium, pokrytego warstwą 24-karatowego złota, szacowana jest na około 500 dolarów.

Statuetka od 1982 roku jest produkowana w zakładach R.S. Owens w Chicago, waży 3,9 kg i ma 35 cm wysokości. Co roku powstaje jej 50 sztuk.


pap_19860430_004(1).jpg
Statuetki rozdane. Tryumfatorem tegorocznych Oscarów został "Nomadland"

129 mln dolarów z reklam

Tyle że statuetka stała się już symbolem, za którym podążają olbrzymie pieniądze. Ich zarabianie zaczyna się już w momencie oskarowej gali - stacja ABC, która transmituje uroczystość na żywo - zarobi w tym około 129 milionów dolarów. 30-sekundowa reklama nadana tego wieczoru kosztuje około 2 mln dolarów. Dzięki ceremonii do budżetu Los Angeles trafi około 130 milionów dolarów.


Posłuchaj
00:24 oskar.mp3 Amerykanka chińskiego pochodzenia Chloé Zhao otrzymała nagrodę za najlepszą reżyserię, za swoją pracę przy filmie "Nomadland". Stała się tym samym drugą kobietą w historii wyróżnioną w tej kategorii. /IAR/.

 

Realizacja tegorocznej gali pochłonie ponad 40 milionów dolarów.

Oskar podbija cenę aktorów

W roli finansowych beneficjentów Oskara występują też aktorzy. Jak wyliczył portal Moneynation.com, średnia gaża aktorów nagrodzonych Oscarem wzrasta aż o 60 proc. Mowa o kwotach od 10 do aż 120 mln dolarów.


Nomadland forum 1200.jpg
"Obraz o ważnym dla naszej cywilizacji problemie". Ks. dr Kotyński o nagrodzonym Oscarem filmie "Nomadland"

Przykładem jest Halle Berry, która w 2002 roku otrzymała statuetkę za najlepszą rolę w filmie "Czekając na wyrok".  Przed otrzymaniem nagrody średnio otrzymywała za rolę ponad 118 tys. dolarów. Po otrzymaniu statuetki kwota ta urosła do aż 6,5 mln dolarów.

Producent – wielki wygrany oskarowych nagród

Na większe zyski po oscarowym sukcesie mogą również liczyć producenci filmowi.

Wykorzystują regułę, że po otrzymaniu Oscara oglądalność filmów zdecydowanie wzrasta. To sprawia, że średnio produkcje nagrodzone w kategorii najlepszy film zarabiały, jak informuje Forbes, o 38 proc. więcej niż przed galą Oscarów. 

Co ciekawe w tym roku Akademia pokazała, że potrafi docenić niskobudżetowe produkcje. Realizacja filmu Lee Isaaca Chunga "Minari" kosztowała 2 mln dolarów, "Nomadland" - 5 mln dolarów, "Sound of Metal" - 22,5 mln dolarów, a "Judas and the Black Messiah" - 26 mln dol.

Można też zarobić na samej statuetce

Twórcy filmowi mogą również zarobić na sprzedaży statuetki. Co prawda laureaci o zamiarze jej sprzedaży powinni poinformować amerykańską Akademię, która ma prawo pierwokupu za symbolicznego dolara, ale jeśli nie zgłosi ona sprzeciwu, statuetki można się pozbyć. 

Rekordzistą jest nagroda Hermana Mankiewicza, który w 1941 roku otrzymał Oscara za scenariusz do filmu "Obywatel Kane". Jego statuetka została sprzedana za ponad 332 tys. dolarów. 

Akademia ma też swoje programy stypendialne

Warto wiedzieć, że Akademia oferuje również program grantów (Academy Grants), który bezpośrednio wspiera ogólną misję Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, propagując "uznawanie i podtrzymywanie doskonałości w sztuce filmowej i nauce, inspirowanie wyobraźni i łączenie świata za pośrednictwem filmu".

Obszary finansowania dotacji Akademia zapewnia obecnie finansowanie w trzech obszarach:

Granty FilmWatch (oglądanie filmów) wspierają wyselekcjonowane programy projekcyjne na festiwalach filmowych w Ameryce Północnej, stowarzyszeniach filmowych i innych organizacjach związanych z filmem.

Ukierunkowane programy obejmują te, które zapewniają różnorodne kulturowo wrażenia wizualne, promują kinematografię jako formę sztuki, stanowią platformę dla niedostatecznie reprezentowanych artystów oraz kultywują nowych i oddanych publiczności filmowi teatralnemu.

Granty zwykle wahają się od 5 tys. do 20 tys. dolarów.

Granty FilmCraft wspierają wysokiej jakości programy edukacyjne, które identyfikują przyszłych filmowców z nietradycyjnych środowisk i wzmacniają ich pozycję.

Programy ukierunkowane obejmują te, które zachęcają do doceniania filmu zarówno jako powołania, jak i formy sztuki, a także te, które zapewniają uczestnikom bezpośrednie, praktyczne możliwości zdobycia umiejętności filmowych potrzebnych do opowiadania historii.

Wysokość tych grantów zwykle waha się między 5 tys. a 20 tys. dolarów.

Akademia przyznaje również stypendia

Akademii Filmowej przyznaje również stypendia osobom, które wcześniej publikowały, a które realizują nowe, znaczące, projekty filmowe.

Granty te służą do finansowania badań oraz projektów akademickich i naukowych, które podnoszą poziom stypendiów związanych z produkcją filmową i filmową.

Projekty muszą dotyczyć kulturowych, edukacyjnych, historycznych, teoretycznych lub naukowych aspektów kinematografii kinowej.

Każdego roku przyznawane są dwa stypendia w wysokości 25 tys. dolarów.

Programy stypendialne Akademii FilmWatch i FilmCraft 2021 są obecnie wstrzymane z powodu korekt budżetowych wynikających z trwającej pandemii COVID.

Jak czytamy na stronie Akademii, "z niecierpliwością czekamy na wznowienie tych programów w najbliższej przyszłości".

Forbes, Reuters, oskars.org, PAP, IAR, jk

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem