X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

UFG: w przypadku bankructwa biura podróży klienci są pod dobrą ochroną

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2021 08:34
Klienci są dobrze chronieni przed niewypłacalnością biur podróży - ocenia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Dodaje, że przed opłaceniem wycieczki warto sprawdzić, jakie zabezpieczenia finansowe posiada operator i czy działa legalnie.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/DimaBerlin

Według UFG działający w Polsce system ustawowych gwarancji w pełni zabezpiecza turystów przed skutkami niewypłacalności biur podróży. Osoby przebywające za granicą mają zapewnioną organizację powrotu do kraju, a tym, których wycieczki nie zostały zrealizowane, środki są zwracane w pełnej wysokości.

Turyści pod ochroną

Przy okazji ogłoszenia upadłości przez jedno z biur turystycznych UFG przypomina, jak działa system ochrony interesów podróżnych, którzy zawarli umowę o udział w imprezie turystycznej.

- Podstawą systemu jest zabezpieczenie finansowe, najczęściej w postaci gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej (tzw. I filar), które musi posiadać biuro podróży, aby legalnie prowadzić działalność. Uzupełnieniem zabezpieczenia z I filaru jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG, tzw. II filar), który podejmuje działania dopiero wtedy, gdy środki z I filaru okażą się niewystarczające do zaspokojenia roszczeń podróżnych - podał rzecznik prasowy UFG Damian Ziąber.

shutterstock_ tłum tłok ludzie morze molo sopot free 1200 wakacje .jpg
"Dobre przedsięwzięcie, które napędzało turystykę". Karpiński o Bonie Turystycznym



Jak wskazał, gdy do upadłości biura dochodzi w trakcie realizowanej przez nie imprezy, podróżni w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z jego przedstawicielem.

- Powinien on wyjaśnić im sytuację i poinformować o ewentualnych zmianach w programie wycieczki. Jeżeli uzyskanie informacji od organizatora jest niemożliwe, warto kontaktować się z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę biura podróży. Marszałek województwa jest ustawowo zobowiązany do prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu podróżnych do kraju w sytuacji, gdy biuro podróży tego powrotu nie zapewni - wyjaśnił.

Ziąber dodał, że w przypadku poniesienia przez podróżnego uzasadnionych wydatków na powrót, trzeba je udokumentować (kopie rachunków/faktur) w celu dochodzenia ich zwrotu.

- Wszystkie roszczenia należy składać do podmiotu udzielającego zabezpieczenia finansowego w I filarze. Roszczenia mogą dotyczyć też opłaconych, ale niezrealizowanych punktów wyjazdu - zaznaczył rzecznik UFG.

Według Funduszu w chwili upadłości biura podróży przed terminem realizacji wycieczki podróżny powinien otrzymać zwrot całości wpłaconych środków. W takiej sytuacji należy zgłosić się do instytucji udzielającej zabezpieczenia w I filarze. Ma ona 30 dni na zweryfikowanie zgłoszenia, a w ciągu kolejnych 30 dni powinna dokonać wypłaty środków.

Warto sprawdzić organizatora wycieczki

Jak podkreśla rzecznik UFG, aby mieć gwarancję, że interesująca nas impreza turystyczna jest objęta systemem zabezpieczeń, należy sprawdzić, czy organizator usług turystycznych prowadzi działalność legalnie i zgodnie z prawem.

- Przed podpisaniem umowy warto sprawdzić w Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych dostępnej na portalu TFG (Turystyczny Fundusz Gwarancyjny), czy organizator figuruje w rejestrze oraz czy posiada wymagane zabezpieczenie finansowe, w jakiej jest wysokości i do kiedy obowiązuje - wskazał przedstawiciel UFG.

Dodał, że informacja o podmiocie udzielającym zabezpieczenia powinna być również zawarta w umowie, jaką podróżny podpisuje z organizatorem.

Funduszu zwraca ponadto uwagę, że weryfikując przedsiębiorcę w ewidencji należy zwrócić uwagę na zasięg terytorialny jego działalności.

- Gwarancje ubezpieczeniowe obejmują tylko imprezy i powiązane usługi turystyczne zgodne z zakresem i rodzajem działalności wpisanej do Ewidencji. Oznacza to, że np. wycieczka do kraju pozaeuropejskiego sprzedawana przez biuro, którego zakres działalności obejmuje tylko kraje europejskie, nie będzie objęta systemem ochrony - wyjaśnia Ziąber.

Ubezpieczenie ma znaczenie

Przypomina, że biura podróży mają obowiązek zawarcia na rzecz podróżnych ubezpieczenia kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków. Jak zaznaczył, warto sprawdzić sumę ubezpieczenia oraz ceny usług medycznych w miejscu pobytu i zastanowić się, czy nie należy wybrać indywidualnej polisy o szerszym zakresie odpowiedzialności i wyższej sumie ubezpieczenia.

W ub. tygodniu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wpłynął wniosek o niewypłacalności biura podróży Mouzenidis Travel. Na zagranicznych wycieczkach zorganizowanych przez to biuro było wówczas 69 osób.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny m.in. prowadzi ogólnopolską bazę danych ubezpieczeniowych, z której korzystają zakłady ubezpieczeń do celów taryfikacji umów i likwidacji szkód. UFG zajmuje się też wypłatą odszkodowań i świadczeń poszkodowanym w wypadkach i kolizjach drogowych spowodowanych przez nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów oraz nieubezpieczonych rolników. Wypłaca również odszkodowania osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, w których sprawca szkody nie został ustalony - czytamy na stronie UFG.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Czytaj także

Wakacyjne krzywe zwierciadło, czyli "Polacy last minute"

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 09:33
- W dużym stopniu jest to opowieść o tym jak bywamy straszni. Z drugiej strony miałem okazję często i różnym towarzystwie podróżować i nie mam wrażenia, żeby Polacy byli szczególnie gorsi od innych - mówił w Polskim Radiu 24 Piotr Gociek, który razem z Łukaszem Orbitowskim zrecenzował książkę Justyny Dżbik - Kluge "Polacy last minute".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wakacje mniej drogie niż się spodziewano ? Tak wynika z analiz PIE

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2021 10:55
-Na umiarkowany wzrost cen w te wakacje największy wpływ miały popyt i drogie paliwo - twierdzi Paula Kukołowicz z Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Jej zdaniem na każde 1000 złotych wydane w tym roku podczas urlopu, koszty wyżywienia wzrosły średnio o 9 zł, zakwaterowania o 19 zł, a koszt transportu o 32 zł.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Dobre przedsięwzięcie, które napędzało turystykę". Karpiński o Bonie Turystycznym

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2021 16:30
- Bon był do tej pory najczęściej wykorzystywany w Zakopanem, Karpaczu, w okolicach Władysławowa aż po obrzeża województwa pomorskiego - mówił w Polskim Radiu 24 Adam Karpiński, ekspert do spraw turystycznych z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.
rozwiń zwiń