X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Kupujemy coraz więcej elektroniki użytkowej i AGD. Chętniej sięgamy po produkty premium

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2021 16:25
Wartość światowego rynku technicznych dóbr konsumenckich, z wyłączeniem rynku Ameryki Północnej, wzrosła w pierwszej połowie 2021 r. o rekordowe 26 proc., do 433 mld dolarów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku - wynika z badań GfK. Hitem sprzedaży były m.in. komputery przenośne.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Andrey_Popov/shutterstock

Analitycy GfK oczekują umiarkowanego wzrostu w drugiej połowie tego roku. Z kolei w całym 2021 r. - jak szacują - sprzedaż osiągnie poziom 1,4 bln dolarów na całym rynku urządzeń TCG (Technical Consumer Goods), wliczając w to rynek Ameryki Północnej, co stanowiłoby 12-proc. wzrost i oznaczało nowy rekordowy poziom wartości światowej sprzedaży.

Aprodukcja_1.jpg
"Branża AGD w Polsce nie odczuła skutków pandemii". Giganci produkcji sprzętu spotkali się w Łodzi

"Głównym czynnikiem stymulującym obserwowane wzrosty jest fakt dalszego pozostawania konsumentów w domach oraz dostępność rozwiązań technologicznych zapewniających im możliwość zdalnej pracy, edukacji, rozrywki oraz zamawiania (lub samodzielnego przygotowywania) posiłków" - podkreślono.

Średni wzrost cen o 26 proc.

Eksperci zwrócili uwagę, że popularnością cieszyły się urządzenia IT i AGD, a wybrane kategorie IT i małego AGD przekroczyły poziomy sprzedaży w porównaniu z 2019 r. ( odpowiednio +27 proc. i +25 proc.).

"Inne kategorie urządzeń również powróciły do wzrostów w pierwszych sześciu miesiącach br." - stwierdzono.

Ich sprzedaż rosła w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odpowiednio: w sektorach elektroniki użytkowej (+18 proc.), telekomunikacji (+30 proc.) i dużego AGD (+26 proc.).

Jak wskazał Nevin Francis, ekspert GfK w branży TCG, "na podstawie analiz danych dotyczących szerokiego zakresu kategorii urządzeń TCG obserwuje się dla tego rynku średni wzrost cen o 26 proc. w pierwszych sześciu miesiącach 2021 r.". Dodał, że trend ten rozpoczął się w trzecim kwartale 2020 r.

Segment premium wzrósł o 30 proc.

Autorzy badania zwrócili uwagę, że komputery przenośne, poszukiwane i niezbędne urządzenia do wirtualnej pracy i nauki, były hitem sprzedażowym w regionach bardziej dotkniętych pandemią.

"W pierwszej połowie 2021 r. odnotowano wzrost obrotów o 64 proc. w Ameryce Łacińskiej i o 50 proc. w Azji Południowo-Wschodniej (w tym w Indiach)" - czytamy.

Dodano, że segmenty tzw. high performence i premium, takie jak gaming keyboards, wzrosły w tym okresie o 30 proc.

Dane GfK pokazują, że z kolei sprzedaż na rynkach telewizorów z ekranami powyżej 60 cali sięgnęła 11,3 mld dolarów (+46 proc.).

"Nowe technologie, takie jak np. GPU Sync, która zapewnia lepszą synchronizację z konsolami do gier, już osiągnęły udział w rynku na poziomie 18 proc. dla urządzeń powyżej 50 cali" – dodano.

Sprzedaż pralek podwoiła się

Eksperci zwrócili uwagę, że postępujący trend, w kierunku urządzeń premium powoduje też wzrost cen.

"W pierwszej połowie 2020 r. telewizor kosztował przeciętnie 429 dolarów, obecnie, w pierwszej połowie 2021 r., jego średnia cena wzrosła 536 dolarów" - wskazano.

Dodano, że konsumenci coraz częściej sięgają po urządzenia premium. Na przykład rynek lodówek o dużej pojemności, typu side-by-side, wzrósł w pierwszej połowie 2021 o 36 proc., a modeli z więcej niż czterema drzwiami o 33 proc. Podobnie zachowywał się rynek urządzeń poprawiających higienę - w tym samy okresie sprzedaż kategorii pralek z funkcją parową prawie podwoiła się.

Zdaniem analityków w drugiej połowie roku zarówno detaliści, jak i same marki muszą przygotować się na systematyczne kurczenie się popytu.

"Zjawisko to może być spowodowane ewentualnym znoszeniem lub łagodzeniem ograniczeń związanych z pandemią oraz inną redystrybucją części domowych budżetów wynikającą z wydatków konsumentów związanych z wakacjami i innymi aktywnościami w okresie letnim" – oceniono.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Polski Instytut Ekonomiczny: firmy powinny inwestować w działania wspierające sprzedaż

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2021 10:26
Wraz z poprawą sytuacji finansowej w wyniku opanowania pandemii firmy powinny zwiększyć wydatki na działalność wspierającą sprzedaż - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny. Według ekspertów istotne jest m.in. wprowadzanie do oferty nowych produktów lub usług.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szef PAIH: chcemy, żeby polskie firmy wychodziły na rynki pozaeuropejskie

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 17:15
Obecnie ok. 80 proc. naszego eksportu skierowane jest do krajów UE  - mówił podczas Kongresu 590 prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Drynda. Szef PAIH poinformował, że Pawilon Polski na Expo w Dubaju został uznany za jeden z bardziej wyróżniających się pawilonów narodowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezes Fundacji "Teraz Polska": patriotyzm konsumencki jest coraz większy. To ogromna wartość

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 21:18
- Kiedy 15 lat temu robiliśmy badania na temat podejścia konsumentów do kraju pochodzenia, szczególnie jeżeli chodzi o polskość, około 5 procent Polaków deklarowało, że zwraca na to uwagę. Dzisiaj mówimy, że jest to 25-30 procent osób - mówił w Polskim Radiu 24 Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji "Teraz Polska".
rozwiń zwiń