Lekki wzrost sprzedaży w małych sklepach. Centrum Monitorowania Rynku podało dane

2022-03-17, 09:11

Lekki wzrost sprzedaży w małych sklepach. Centrum Monitorowania Rynku podało dane
Polacy w całym kraju wspierają uchodźców, co widać powoli również w wynikach sprzedaży poszczególnych kategorii sprzedażowych.Foto: Shutterstock

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, w lutym wartość sprzedaży w małych sklepach była o 5,7 proc. wyższa niż w lutym 2021, a o 1,4 proc. wzrosła liczba transakcji. W związku z wojną w Ukrainie wartość sprzedaży w w woj. lubelskim i podkarpackim wzrosła z tygodnia na tydzień o ponad 3 proc.

Według CMR, wysokie jak na luty temperatury, szczególnie w połowie miesiąca, a także brak obostrzeń związanych z pandemią sprzyjały wychodzeniu z domu i robienia zakupów w pobliskich sklepach, dlatego liczba transakcji dokonywanych w sklepach małego formatu była wyższa niż przed rokiem.

- Wyraźne wzrosty sprzedaży odnotowano w ostatnim tygodniu lutego, kiedy klienci zaniepokojeni doniesieniami z Ukrainy zaczęli robić zakupy w celu uzupełnienia domowych zapasów, a później także by wziąć udział w zbiórkach żywności i pomóc uchodźcom - wskazała Magdalena Wilgatek z CMR.

Towary pierwszej potrzeby dla uchodźców

Podała, że w ostatnim tygodniu lutego wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła z tygodnia na tydzień o ponad 3 proc. Największe wzrosty odnotowano w województwach graniczących z Ukrainą. Dodała, że łącznie wartość sprzedaż w sklepach małego formatu w województwach lubelskim i podkarpackim wzrosła w porównaniu z przedostatnim tygodniem lutego o prawie 7 proc.

- W tym czasie znacząco zwiększyła się sprzedaż żywności o długim terminie przydatności do spożycia (jak np. kasze, ryż, makaron, konserwy), środków higieny, a także produktów dla dzieci (m.in. pieluch i mleka w proszku) - zaznaczyła.

Czytaj także:

Jak dodała, Polacy w całym kraju wspierają uchodźców, co widać powoli również w wynikach sprzedaży poszczególnych kategorii.

- W drugim tygodniu wojny (28.02-06.03 2022) artykuły kosmetyczne pierwszej potrzeby, takie jak pasty czy szczoteczki do zębów, kluczowe produkty dla maluchów, jak pieluchy czy chusteczki nawilżające, zwiększyły swoją sprzedaż o kilkadziesiąt procent (w porównaniu do tygodnia 14.02-20.02.2022), a nawet w niektórych przypadkach o ponad 100 proc. - podała ekspertka.

Kupujemy więcej żywności

Wskazała, że Polacy zwiększyli również zakupy produktów żywieniowych, w tym produktów suchych (mąki, ryże, makarony). Wzrosty obserwujemy również w kategoriach żywności dla dzieci, np. gotowe dania dla dzieci, oraz słodyczy.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Polecane

Wróć do strony głównej