more_horiz
Gospodarka

Powstaje północna obwodnica Krakowa. Trasa ma być gotowa w przyszłym roku

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2022 13:57
W lipcu 2023 roku ma być gotowa północna obwodnica Krakowa. W tej chwili drogowcy budują potężne obiekty inżynierskie, wśród których są tunele. Teren budowy wizytował dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Deklarowaliśmy, że nasz rząd zbuduje północną obwodnicę Krakowa, dotrzymujemy słowa - mówił Andrzej Adamczyk.
Deklarowaliśmy, że nasz rząd zbuduje północną obwodnicę Krakowa, dotrzymujemy słowa - mówił Andrzej Adamczyk.Foto: TT/Szymon Huptyś

Północna obwodnica Krakowa to jedna z bardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie. Przygotowania do niej trwały kilka lat, a umowa z wykonawcą została podpisana w 2018 roku. Zakres robót obejmuje budowę drogi ekspresowej S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice długości około 12,50 km wraz z obiektami inżynierskimi, rozbudowę istniejącego węzła Modlnica, budowę węzłów Zielonki, Węgrzce i Batowice, budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi, przebudowę istniejących dróg na bezkolizyjne z budowaną drogą ekspresową oraz inne roboty niezbędne do wykonania drogi ekspresowej S52.

Łatwiejsze omijanie Krakowa

Drogowcy spodziewają się, że zrealizowana inwestycja zapewni wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku: wschód – zachód na północnej stronie miasta, poprawę warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, zwiększenie komfortu życia i bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców, odciąży trzecią obwodnicę Krakowa z ruchu zewnętrznego - źródłowego, docelowego, tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co w perspektywie poprawi przepustowość układu drogowego Krakowa.

Koszt inwestycji to prawie półtora miliarda złotych, z czego 680 milionów, to unijne dofinansowanie. Według kontraktu termin zakończenia prac to 47 miesięcy od daty podpisania umowy. W tej chwili prace są zaawansowane na ponad 33 procent – w tym  drogi: 22 procent, wzmacnianie gruntu: 45 procent, mosty: 56 procent i tunele: 41 procent.

Powstaną m.in. trzy tunele

Jednym z najbardziej widowiskowych elementów tej inwestycji jest budowa trzech tuneli w ciągu obwodnicy. Takie konstrukcje powstają pod centrum Zielonek oraz w Batowicach. Pierwszy z nich ma ponad 650 metrów długości, drugi zaś prawie pół kilometra. Trzeci, najkrótszy powstanie pod wzgórzem Syberia w Krakowie, a jego długość nie przekroczy 100 metrów. Dwa dłuższe tunele nie są drążone, lecz powstają metodą odkrywkową.

Czytaj także:

Dzięki tej inwestycji Kraków będzie otoczony tak zwanym ringiem. W tej  chwili trasa obwodowa otacza miasto z trzech stron: zachodniej – droga krajowa 94 oraz autostrada  A4, południowej – także autostrada A4 oraz wschodniej – droga ekspresowa S7.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md