GDDKiA ogłasza przetargi na sumę 28,6 mld złotych. Co planuje w tym roku?

2023-02-03, 11:17

GDDKiA ogłasza przetargi na sumę 28,6 mld złotych. Co planuje w tym roku?
Obecnie na etapie przetargu jest 17 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) o długości 263,2 km oraz trzy zadania z PB100 o długości niemal 22 km.Foto: Dewayne Flowers/Shutterstock.com

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce w tym roku ogłosić przetargi na odcinki dróg o długości ok. 565 km. Wartość tych inwestycji wyniesie ok. 28,6 mld zł - poinformowała GDDKiA.

Przyjęty w połowie grudnia ub.r przez Radę Ministrów Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) pokazuje w opinii GDDKiA  "jak wiele pracy czeka sektor budowlany w Polsce w kolejnych miesiącach i latach". Na realizację inwestycji ujętych w nowym Programie przeznaczone zostanie w sumie 294,4 mld zł.

GDDKiA zapewniła, że ma finansowanie na ich realizację. W ramach RPBDK ogłosimy przetargi na drogi o długości ok. 480 km. Z kolei w ramach PB100 będą to inwestycje o łącznej długości ok. 85 km.

GDDKiK opublikowała plany dot. inwestycji w grudniu, "aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany".

Inwestycje publiczne pomagają gospodarce

Obecnie na etapie przetargu jest 17 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) o długości 263,2 km oraz trzy zadania z PB100 o długości niemal 22 km. W roku 2022 GDDKiA zakończyła 103 zadania inwestycyjne, o łącznej długości niemal 1330 km.

W ocenie GDDKiA publiczne inwestycje infrastrukturalne są receptą na przetrwanie trudnego okresu w gospodarce spowodowanego pandemią, a obecnie wojną w Ukrainie. "Konsekwentna realizacja przez GDDKiA założeń inwestycyjnych, portfel zamówień, w skład którego wchodzą zadania zarówno z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, jak i Programu budowy 100 obwodnic, konkretne plany na kolejne miesiące - to niezbędne elementy dla stabilności rynku" - stwierdzono w komunikacie GDDKiA.

Ile podpisano umów w roku 2022?

Od 1 stycznia 2022 r. GDDKiA podpisała 24 umowy na drogi o łącznej długości 333,4 km i wartości ok. 12,8 mld zł. Z tego 22 umowy to zadania z RPBDK o łącznej długości 313,7 km i wartości ponad 12,4 mld zł oraz jedna obwodnica z PB100 o długości 5,9 km i wartości blisko 76 mln zł. Jedna umowa dotyczy dobudowy II jezdni na S19 Sokołów Małopolski - Jasionka o długości 13,8 km i wartości 273 mln zł - podsumowano.

Autostrady i ekspresówki w Polsce Autostrady i ekspresówki w Polsce

Największe bolączki wykonawców?

GDDKiA wskazała w swoim komunikacie dla mediów, że w obliczu wojny na Ukrainie, wykonawcy nie mieli możliwości racjonalnej wyceny materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji, "przez co nie mogli składać odpowiednio skalkulowanych ofert". "Wydłużyliśmy więc czas na składanie ofert dla niektórych przetargów. Zmiana terminu pozwoliła wykonawcom na dłuższą obserwację sytuacji na rynku i ocenę ryzyk oraz złożenie odpowiednio przeanalizowanych ofert".

Potrzeba pomoc ze strony państwa?

Zdaniem GDDKiA rok 2023 r. tak jak ubiegły rok, może stanowić wyzwanie dla sektora - dlatego inwestycje na drogach krajowych powinny być branży solidnym fundamentem.

"Działania Rządu stabilizujące branżę budowlaną okazały się skuteczne w poprzednim roku" - wskazano. Chodzi, jak dodano, m.in. o zmiany w systemie waloryzacji kontraktów. "Obecnie 10-procentowy limit waloryzacyjny dotyczyć będzie umów zawieranych na wszystkich etapach cyklu życia inwestycji drogowej" - zapewnia GDDKiA.

Remedium to aneksy waloryzujące?

Według danych GDDKiA mechanizm waloryzacji odpowiednio "reaguje na zmiany cen na rynku". "Od lipca 2022 r. podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne łącznie dla 116 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców.

Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) oraz Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100)" - przypomina GDDKiA. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.



PR24/PAP/sw

Polecane

Wróć do strony głównej