Rusza budowa portu offshorowego w Świnoujściu. Dzięki niemu powstaną polskie farmy wiatrowe na Bałtyku

Budowa portu offshorowego w Świnoujściu rozpocznie się w środę. Port ten ma podstawowe znaczenie dla morskiej energetyki wiatrowej - poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Terminal instalacyjny, dzięki któremu stawiane będą morskie turbiny wiatrowe ma zacząć działać na przełomie 2024 i 2025 roku.

2023-10-11, 07:37

Rusza budowa portu offshorowego w Świnoujściu. Dzięki niemu powstaną polskie farmy wiatrowe na Bałtyku
Docelowo port offshorowy w Świnoujściu umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe. Foto: Shutterstock/T.W. van Urk

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że gdyby port ten nie został zbudowany, to elementy do budowy polskich farm wiatrowych na Bałtyku dowożone byłyby, albo z duńskiej wyspy Bornholm, albo z portów w Niemczech.

- Termin realizacji portu jest skorelowany z budową pierwszych farm wiatrowych, które zaczną produkcję energii elektrycznej pod koniec 2025 roku z pierwszego pola offshorowego, które realizuje Orlen - przekazał Marek Gróbarczyk.

80 morskich turbin wiatrowych rocznie

We wrześniu tego roku Grupa Orlen informowała, że wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu.

Zapowiedziano wówczas, że prace budowlane rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r. Wskazano, że docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe.

REKLAMA

Dodano, że lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha.

Przeładunek i składowanie kluczowych elementów

Orlen wyjaśnił, że rolą portu będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Spółka informowała również, że terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe.
Inwestycja w Świnoujściu będzie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej