Największy przetarg w historii na wagony PKP Intercity. Kto przystąpił do przetargu?

2023-11-10, 15:30

Największy przetarg w historii na wagony PKP Intercity. Kto przystąpił do przetargu?
Zakup 300 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 150, to jeden z elementów strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika. . Foto: RynekKolejowy.pl/twitter

Dwóch producentów złożyło oferty w przetargu na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg na nowe wagony - podkreślił rzecznik kolejowej spółki Cezary Nowak.

Odbiór wagonów powinien nastąpić nie później niż w terminie 96 miesięcy od dnia zawarcia umowy. PKP Intercity planowało przeznaczyć na realizację projektu kwotę 2 mld 844 mln zł brutto (4 mld 266 mln zł brutto z opcją).

Swoją ofertę zgłosiły dwie firmy: H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania oraz Newag z Nowego Sącza.

- Teraz rozpoczyna się kolejny etap postępowania, czyli weryfikacja i ocena ofert pod względem spełnienia wymagań opisanych w postępowaniu przetargowym. Po zakończeniu procesu weryfikacji i pod warunkiem stwierdzenia ważności ofert obu wykonawców, w częściach 2-5 zamówienia zostanie przeprowadzona aukcja elektroniczna - wyjaśnił rzecznik kolejowej spółki.

To element strategii spółki

Przetarg na zakup 300 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 150, to jeden z elementów strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada, że do 2030 roku cały park taborowy będzie się składał z nowych oraz zmodernizowanych pojazdów.

Wśród nowych pojazdów ma się znaleźć 38 wagonów przedziałowych pierwszej klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową, 40 wagonów przedziałowych  drugiej klasy, 80 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 38 wagonów restauracyjnych i 26 wagonów z miejscami do spania.

Wysoki standard podróży

Przedstawiciele PKP Intercity podkreślają, że nowe wagony wprowadzą nowe standardy dotyczące jakości podróży, co odczują pasażerowie. Chodzi zarówno o wygodę, jak i wystrój. Zupełnie zmienią się zastosowane materiały. Podróżni zobaczą także nową kolorystykę.

Pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone
w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach. Pasażerowie skorzystają między innymi  z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB.

Przewidziano także klimatyzację i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Bezpieczeństwo ma zapewnić system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny.

Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z przestrzenią do zabaw.

Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.

Przetarg to jeden z elementów strategii inwestycyjnej przewoźnika. Zakłada ona, że do 2030 roku cały  tabor będzie się składał z nowych oraz  zmodernizowanych pojazdów. Wszystkie zamówione wagony mają trafić do przewoźnika w ciągu ośmiu lat od podpisania umów.

Nowe wagony będą mogły się rozpędzić do 200 km/h. Ponadto pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę.

Nowe wagony pomogą w ekspansji zagranicznej 

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.


IAR/PR24/PAP/A.Pszoniak/sw

Polecane

Wróć do strony głównej