Tak sklepy internetowe manipulują klientami. Większość nie gra fair

UOKiK zarzuca sklepom internetowym manipulacyjne techniki sprzedażowe (tzw. dark patterns). Robi tak aż 75 proc. z 642 zbadanych stron internetowych i aplikacji mobilnych e-commerce.

2024-07-09, 16:00

Tak sklepy internetowe manipulują klientami. Większość nie gra fair
Określeniem "dark patterns", nazywane są praktyki, które przedsiębiorcy wykorzystują do manipulowania działaniami konsumentów w przestrzeni wirtualnej.Foto: Gorodenkoff/Shutterstock

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyjaśnił, że jako jedna z 26 instytucji chroniących konsumentów wziął udział w corocznym przeglądzie sprzedażowych stron internetowych i aplikacji mobilnych, organizowanym przez Międzynarodową Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN). Tegoroczne sweep days (od angielskiego wymiatania – w tym przypadku złych praktyk marketingowych) odbyły się w dniach od 29 stycznia do 2 lutego.

UOKiK poinformował, że w ramach badania zanalizowano strony internetowe i aplikacje mobilne 642 przedsiębiorców. Ponad 3/4 z nich (aż 75,7 proc.) stosowało co najmniej jeden "dark pattern", a 66,8 proc. dwa lub więcej.

Wyniki "sweepa" przeprowadzonego przez UOKiK pokazały, że na połowie z 10 przebadanych stron internetowych stwierdzono przynajmniej jedną niedozwoloną praktykę. Chodziło m.in. o preselekcję, czyli wybranie i zaznaczenie za konsumenta jednej z możliwych opcji, np. najdroższej.

Urząd wyjaśnił, że określeniem "dark patterns" nazywane są praktyki, które przedsiębiorcy wykorzystują do manipulowania działaniami konsumentów w przestrzeni wirtualnej.

REKLAMA

Najczęściej są to liczniki odmierzające fikcyjny czas do końca promocji lub praktyki polegające na niezgodnym z rzeczywistością informowaniu, ile osób zainteresowanych jest daną ofertą lub która z nich jest najczęściej wybierana.

UOKiK ma obowiązek szukania "dark patterns"

UOKiK przypomniał, że realizuje m.in. projekt wykrywania i zwalczanie dark patterns z użyciem sztucznej inteligencji. Projekt współfinansowany ze środków UE ma na celu przygotowanie narzędzia, które dzięki AI ma automatycznie wykrywać niedozwolone praktyki stosowane na stronach internetowych świadczących usługi e-commerce.

W ramach tego projektu powstała też Biała Księga, w której UOKiK wskazuje, jak można wykorzystać sztuczną inteligencję do ochrony praw konsumentów i usprawnienia egzekwowania prawa.

UOKiK jest częścią międzynarodowych organizacji

UOKiK jest częścią Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) od 1996 roku. Organizacja zrzesza obecnie ponad 70 krajów.

REKLAMA

Urząd wyjaśnił, że w tym roku po raz pierwszy akcja przeszukiwania Internetu była koordynowana z Global Privacy Enforcement Network (GPEN). GPEN to nieformalna sieć zrzeszająca ponad 80 instytucji zajmujących się ochroną prywatności.



PR24/PAP/sw/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej