Autostrada A2 od Łodzi do Warszawy będzie poszerzona. Ruszają konsultacje rynkowe

2021-12-30, 07:50

Autostrada A2 od Łodzi do Warszawy będzie poszerzona. Ruszają konsultacje rynkowe
Długość dróg krajowych w Polsce wynosi obecnie 19 tys. 393 km.Foto: monticello/shutterstock

Prawie 90-kilometrowy odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią ma być poszerzony o jeden pas. - Mamy przed sobą do zrealizowania inwestycję, jakiej jeszcze nie było w Polsce. Chcemy się do niej dobrze przygotować, dlatego 30 grudnia rozpoczynamy wstępne konsultacje rynkowe - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią o trzeci pas, a na wlocie do Warszawy o czwarty pas ruchu, jest inną formułą niż budowa nowej drogi w szczerym polu.

Inwestycja wiąże się też z szeregiem uwarunkowań, chociażby kwestią organizacji ruchu na czas robót - powiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

75 tys. pojazdów na dobę

W ramach konsultacji GDDKiA chce z firmami z branży poruszyć pięć obszarów, aby wszystkie firmy składające w przyszłości oferty były gotowe do realizacji tej wymagającej inwestycji.

- Pierwsza kwestia to są odnawialne źródła energii. Zależy nam na tym, aby w tym projekcie wykorzystać rozwiązania tzw. zielonej energii, wykorzystując potencjał terenowy, ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych, dokonując bilansu nakładów i kosztów oraz późniejszego aspektu utrzymaniowego. Zależy nam, aby ta autostrada była samowystarczalna, zarówno w kontekście jej oświetlenia, jak również obwodów utrzymania autostrady - podkreślił.

Drugim tematem jest kwestia czasowej organizacji ruchu podczas prowadzenia robót. Tym odcinkiem A2 codziennie przejeżdża średnio 75 tys. pojazdów.

Kolejną kwestią, którą GDDKiA chce poruszyć podczas konsultacji z firmami, jest to, czy przyszły wykonawca będzie w stanie prowadzić roboty 24 godziny na dobę, a jeśli tak, to w jakim zakresie.

- Tego typu kwestie musimy zawczasu przedyskutować, żeby wykonawca, który ostatecznie złoży ofertę, po dopracowaniu rozwiązań nie był zdziwiony, albo my wszyscy, że czegoś się nie da. Zależy nam na tym, aby komunikacja była jak najsprawniejsza i najszersza - zapewnił.

Destrukt i kanały technologiczne

Trzecim obszarem, którym podczas konsultacji chce się zająć GDDKiA, jest destrukt.

- Autostrada A2 ma nawierzchnię bitumiczną, która składa się z dobrej jakości kruszywa i asfaltu. Budując trzeci pas, musimy automatycznie wykonać nową nawierzchnię na dwóch pozostałych. Stara będzie sfrezowana. Od niedawna mamy nowe przepisy, które tenże destrukt, czyli warstwę sfrezowanego asfaltu, pozwalają wykorzystać ponownie na naszych budowach. Do tej pory było to traktowane jako odpad - poinformował Tomasz Żuchowski.

- Kolejną kwestią jest wykorzystanie kanałów technologicznych po pozostałych punktach poboru opłat. Mamy cztery takie punkty: Pruszków, Wiskitki, Skierniewice i Grodzisk, gdzie są kanały technologiczne pod ziemię. Chcemy przedyskutować, w jaki sposób możemy to wykorzystać i zagospodarować - dodał.

Natomiast ostatnim punktem podczas konsultacji ma być kwestia weryfikacji istniejących przepisów i warunków technicznych.

- Nam zależy, aby autostrada funkcjonowała w trakcie budowy i był dostęp do wszystkich MOP-ów, gdzie są stacje i gdzie kierowcy mogą odpocząć - tłumaczył szef GDDKiA.

Przetarg w przyszłym roku

- Taki projekt mamy pierwszy raz w Polsce, gdzie będziemy dobudowywali pasy pod dużym ruchem. W historii jeszcze takiego czegoś nie było, w związku z tym chcemy przeprowadzić te konsultacje na odpowiednim etapie - podkreślił Tomasz Żuchowski.

Firmy, które będą chciały wziąć udział w konsultacjach, będą mogły od 30 grudnia zgłosić się za pośrednictwem specjalnego formularza, który będzie dostępny na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wstępny nabór zgłoszeń będzie prowadzony do połowy stycznia i - według założeń - konsultacje powinny potrwać do czerwca.

- Po konsultacjach i po uzyskaniu finansowania przetarg chcielibyśmy ogłosić jeszcze w przyszłym roku - dodał p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej