Media społecznościowe pochłaniają Polaków. Nieoczywisty lider

2024-04-18, 11:30

Media społecznościowe pochłaniają Polaków. Nieoczywisty lider
Polacy spędzają coraz więcej czasu w mediach społecznościowych.Foto: Shutterstock/ Thaspol Sangsee

Większość Polaków najwięcej wolnego czasu poświęca mediom społecznościowym. Wybór ulubionej platformy zależy od wieku. Wyjątek stanowi serwis YouTube.

Prawie połowa Polaków (49 proc.) najwięcej wolnego czasu w sieci poświęca na korzystanie z mediów społecznościowych - wynika z raportu "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci". Wśród platform społecznościowych, które najczęściej kojarzą Polacy jest Facebook - zna go 98 proc. badanych, YouTube (96 proc.), i Instagram (94 proc.). Z kolei najbardziej znane komunikatory to Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).

Jak zauważyli autorzy publikacji, social media spełniają szereg funkcji m.in. rozrywkową oraz edukacyjną, a także pozwalają na dzielenie się własnym życiem z innymi.

Najpopularniejsze platformy internetowe

Badanie pokazało, że 9 na 10 użytkowników internetu w wolnym czasie wchodzi na YouTube. Drugą najpopularniejszą platformą jest Facebook - 83 proc. wskazuje na tę odpowiedź. Z kolei na Instagramie wolny czas spędza prawie 55 proc. badanych

Zwrócono uwagę, że wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku. "Wyjątek stanowi platforma YouTube, która jest najpopularniejsza we wszystkich grupach wiekowych - korzystają z niej zarówno 18-, 29-latkowie, trzydziestolatkowie, czterdziestolatkowie, pięćdziesięciolatkowie, jak i osoby powyżej 60. roku życia" - zaznaczono w raporcie.

Wskazano, że uznanie poszczególnych mediów społecznościowych spada wraz z wiekiem. "Najlepszym przykładem jest TikTok oraz Snapchat, które górują wśród młodych ludzi. Z pierwszej platformy korzysta 68 proc. 18-29 latków, a tylko 25 proc. seniorów. W przypadku Snapchata - 6 na 10 najmłodszych badanych spędza na nim swój wolny czas" - zauważono. Według badania odsetek ten spada wraz z wiekiem. "Co ciekawe, co trzeci respondent badania korzysta z portalu LinkedIn, służącego do kontaktów biznesowych (35 proc.)" - zaznaczono w raporcie.

Autorzy raportu zauważyli również, że respondenci w każdej grupie wiekowej najchętniej w wolnym czasie rozmawiają na Messengerze - na tę odpowiedź wskazało 84 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym komunikatorem jest WhatsApp - korzysta z niego ponad 3/4 Polaków, a najchętniej trzydziestolatkowie (81 proc.).

Kwestia wieku

Raport wskazał też, że wśród 18-29-latków popularnym komunikatorem jest Discord - korzysta z niego 60 proc. ankietowanych z tej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem aż do 0 proc. wśród seniorów. "Odwrotna tendencja przedstawia się w przypadku komunikatora Signal. Wśród najmłodszej grupy korzysta z niego tylko 26 proc., 27 proc. trzydziesto- i pięćdziesięciolatków, 35 proc. czterdziestolatków i aż 60 proc. osób powyżej 60 roku życia" - dodali autorzy raportu.

W raporcie wskazano, że nowe formy komunikacji, takie jak chatboty, są wykorzystywane zazwyczaj na stronach firmowych, aby klienci mogli zawsze uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. "Chatboty są cały czas rozwijane i jak podają dane Santander Consumer Banku, 27 proc. Polaków miało z nimi kontakt w ciągu ostatniego roku. Wśród nich 4 na 10 osób zadeklarowało, że ocenia to doświadczenie jako dobre lub bardzo dobre" - poinformowano.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/mib

Polecane

Wróć do strony głównej