Spółka CPK przedstawiła Plan Generalny Portu Lotniczego Solidarność

2022-09-27, 11:51

Spółka CPK przedstawiła Plan Generalny Portu Lotniczego Solidarność
Budowa Portu Lotniczego Solidarność ma się rozpocząć w przyszłym roku. Zakończenie jest planowane na koniec 2027 roku. Foto: Twitter/CPK

Spółka CPK skierowała do konsultacji z samorządami Plan Generalny, czyli koncepcję rozwoju Portu Solidarność do 2060 roku. Lotnisko, według planów, ma mieć trzy równolegle drogi startowe i obsługiwać rocznie nawet 65 mln pasażerów.

Budowa Portu Lotniczego Solidarność ma się rozpocząć w przyszłym roku. Zakończenie jest planowane na koniec 2027 roku. Przedstawiciele spółki podtrzymują ten termin z zastrzeżeniem, że port będzie w pełni funkcjonować w 2029 roku.

- Aby Port Solidarność mógł się rozwijać bez przeszkód przez kolejne dekady, już dziś musimy zaplanować jego rozwój. W ten sposób nawet gwałtowny wzrost liczby pasażerów nie przełoży się na spadek jakości obsługi na naszym lotnisku. To będzie wyraźna przewaga Portu Solidarność względem lotnisk UE wybudowanych w XX wieku - powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Konsultacje dotyczące planu

Spółka CPK rozpoczyna dziś 30-dniowe konsultacje Planu Generalnego z gminami z obszaru Planu Generalnego.

W konsultacjach wezmą udział gminy objęte planem, które mogą wyrazić swoje stanowisko i zgłosić uwagi do map: obszaru objętego Planem Generalnym, z określeniem dopuszczalnych gabarytów obiektów budowlanych i naturalnych, koncepcji rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół lotniska.

Po konsultacjach z gminami Plan Generalny zostanie zaopiniowany przez Prezesa ULC i uzgodniony z ministrem obrony narodowej i ministrem właściwym ds. rozwoju, a następnie zatwierdzony przez ministra infrastruktury.

Plan generalny jest oparty na prognozach. Najważniejsze są tutaj ekspertyzy Międzynarodowego Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA. Prognoza zakłada stały wzrost liczby pasażerów. Zakłada także, że po otwarciu CPK wszyscy pasażerowie, którzy dotychczas korzystali z warszawskiego lotniska Chopina, przeniesie się do Baranowa.

Trzy drogi startowe

Na podstawie analiz przyjęto, że w początkowej fazie funkcjonowania portu, będą potrzebne dwie drogi startowe. Zaplanowano jednocześnie zabezpieczenie miejsca na trzecią drogę startową. Miałoby się to stać około 2044 roku. Przedstawiciele CPK zwracają uwagę, że planując rozwój portu, już dziś trzeba zaplanować takie inwestycje.

Rozwój portu podzielono na kilka etapów. W pierwszym będzie to lotnisko z dwiema równoległymi drogami startowymi, infrastrukturą na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminalem dostosowanym do przepustowości 40 mln pasażerów rocznie). Powierzchnia: około 2 150 hektarów.

Obszar został zmniejszony w północnej części, względem wariantu inwestorskiego CPK, który został wyznaczony w czerwcu na potrzeby wniosku o decyzję środowiskową. Granica w Fazie 1, etapie 1 przechodzi w rejonie Strumian, na południe od miejscowości Szymanów i Kaski. W kolejnym etapie lotnisko powiększy się o około 650 hektarów. Drugi etap ma być wdrożony w 2035 roku i ma funkcjonować do wyczerpania przepustowości, czyli do 2044 roku.

Rozbudowa Portu Solidarność w ramach tej fazy będzie dotyczyła kolejnych inwestycji wewnątrz strefy zastrzeżonej, takich jak terminal, płyty postojowe, część cargo, infrastruktura do serwisowania samolotów.

Druga faza rozwoju lotniska

Od 2044 do 2060 roku planowana jest faza druga w rozwoju lotniska. Ta faza planu zakłada port lotniczy z trzema równoległymi drogami startowymi, infrastrukturą na około  450 tysięcy operacji lotniczych rocznie i terminalem dostosowanym do przepustowości 65 mln pasażerów rocznie. Powierzchnia, to 3 900 hektarów. Na południu obszar sięga okolic autostrady A2.

Realizacja fazy drugiej może być etapowana. Będzie ona uzależniona od skali ruchu lotniczego, od aktualizowanych na bieżąco prognoz i od decyzji inwestora.

Realizacja będzie też wymagała osobnej decyzji środowiskowej, a później lokalizacyjnej, co jest możliwe najwcześniej w latach 40. w zależności od skali ruchu lotniczego i na bieżąco aktualizowanych prognoz. Do tego czasu spółka CPK nie będzie uruchamiać procedury wywłaszczeniowej dla tego obszaru.

Program wykupu gruntów

Jak informuje spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, dotychczas odnotowano około 500 zgłoszeń w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Przedstawiciele spółki zapewniają, że w najbliższym czasie zainteresowanie wzrośnie, między innymi ze względu na atrakcyjne warunki zbycia gruntów. Jeżeli jednak nie uda się wykupić gruntów w ramach tego programu, konieczne będzie uruchomienie wywłaszczeń.

Plan wprowadza także ograniczenia dla obszaru wokół lotniska. Między innymi zabronione będzie budowanie obiektów, które w jakikolwiek sposób mogłyby zakłócać ruch lotniczy. Plan reguluje także wysokość nowych budynków. Zabroniona będzie także na określonym obszarze hodowla ptaków, które także mogłyby stanowić zagrożenie dla samolotów.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PAP/PR24.pl/mk, koz

Polecane

Wróć do strony głównej