Elektromobilność to nie tylko elektryczne auta, ale ładowarki w całym kraju, dobre przepisy prawne i zachęty

2017-11-26, 13:47

Elektromobilność to nie tylko elektryczne auta, ale ładowarki w całym kraju, dobre przepisy prawne i zachęty
W Europie działa już ponad 100 tys. ładowarek dla samochodów elektrycznych, w Polsce - kilkanaście.Foto: Pixabay

Rozwój elektromobilności to szansa na większą efektywność energetyczną i oddychanie czystszym powietrzem. Tyle, że aby osiągnąć ten cel nie wystarczą tylko auta elektryczne. Potrzebna jest infrastruktura do ładowania pojazdów, i to w całym kraju.

Posłuchaj

Co trzeba zrobić, w zakresie gospodarczym, inwestycyjnym oraz prawnym aby powstał w polsce rynek elektromobilny, o tym w Agro Faktach radiowej Jedynki. /Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Wcześniej konieczne są uregulowania prawne, pozwalające między innymi na tworzenie infrastruktury, a konkretnie punktów ładowania akumulatorków pojazdów elektrycznych.  

 Na razie infrastruktura do ładowania w powijakach

─ Takich miejsc, gdzie można uzupełnić zasób energii potrzebnej do dalszej jazdy, mamy na razie w Polsce jak na lekarstwo, a dostęp do tych , które są bywa  często utrudniony, podkreśla Paweł Szerszonowicz, właściciel  samochodu elektrycznego.

Zastawiony punkt ładowania, i wszyscy są bezradni – nie można wlepić mandatu

 I daje przykład Warszawy, gdzie takich punktów jest 13.

─ A w dodatku, bardzo często są one zastawione przez auta spalinowe, i jak dotychczas nie ma możliwości ukarania ich mandatem, gdyż nie reguluje tego prawo – mówi Paweł Szerszonowicz.

Konieczne zwiększenie efektywności energetycznej w całej gospodarce 

─ Eksploatacja samochodów elektrycznych wymusza zwiększenie efektywności energetycznej w gospodarce i dbałość o czystość powietrza, zauważa profesor Zdzisław Chłopek z Instytutu Ochrony Środowiska, zarazem pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej. I dodaje, że potrzebne są tu rozwiązania systemowe.

Elektromobilność zmieni cały system energetyczny w Polsce

Tłumaczy, że przy rozwoju elektomobilności, mamy do czynienia z przesunięciem zanieczyszczeń powietrza z użytkownika pojazdów na źródła pozyskiwania energii.

─Dlatego trzeba się zastanowić, jak ta energia powinna być jak najsprawniej wytwarzana, przekształcana, transportowana i magazynowana. Musi być też sieć dystrybucji i ładowania, mówi profesor Zdzisław Chłopek.

Nowe prawo już zaczyna powstawać

Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podkreśla, że działania prawne to przede wszystkim tworzenie nowych ustaw i w tej dziedzinie dokonuje się już oczekiwany postęp.

 Jak podkreśla, Fundusz już bierze udział w ich powstawaniu – np. przy ustawie o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, gdzie dysponentem będzie resort energii, ale wszystkie procedury będą przeprowadzone w Funduszu.

Przewiduje się dofinansowanie wymiany taboru autobusowego na elektryczny

Finansowane będą przede wszystkim przedsięwzięcia związane z transportem publicznym, a więc wymiana autobusów z silnikami spalinowymi, na wyposażone w napęd elektryczny, czyli zeroemisyjny.

─ Regulacje prawne dotyczące elektromobilności powinny przyczynić się do wprowadzenia w życie niezbędnych rozwiązań, uważa Krystian Szczepański - dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska Państwowego Instytutu Badawczego. 

Potrzebne są też zachęty do zakupu elektrycznych pojazdów

Jak wyjaśnia, z jednej strony musimy zapewnić sieć ładowania, która obecnie jest na poziomie marginalnym, a ponadto stworzyć system motywacyjny, który zachęci do kupowania elektrycznych pojazdów. 

Potrzebne są też ułatwienia dla użytkowników elektrycznych aut

Ważne jest też wprowadzanie ułatwień dla użytkowników samochodów elektrycznych, takich jak na przykład bezpłatne parkowanie, możliwość korzystania z buspasów i obszarów miasta zamkniętych dla pojazdów spalinowych.

 Użytkowanie pojazdów elektrycznych ma być trzy czwarte tańsze od spalinowych

Warto też pamiętać o tym, że eksploatacja samochodu elektrycznego jest na poziomie 25 proc. kosztów używania samochodu z silnikiem spalinowym.

Dariusz Kwiatkowski, jk

Polecane

Wróć do strony głównej