Marek Gróbarczyk: rząd chce rozwijać żeglugę śródlądową

2018-04-18, 14:24

Marek Gróbarczyk: rząd chce rozwijać żeglugę śródlądową
Widok na Supraśl z perspektywy rzeki Supraśl (zdj. ilustracyjne). Foto: Adam Sokołowski/wikimedia/CC BY-SA 3.0

Drogi wodne powinny stać się elementami transeuropejskiej sieci transportowej - uważa Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Zaznacyzł, że gospodarcze wykorzystanie rzek wpływa pozytywnie na rozwój lokalnej przedsiębiorczości, sprzyja lepszemu wykorzystaniu terenów nadrzeczny i pobudza turystykę a sama żegluga śródlądowa jest najbardziej ekologiczną gałęzią transportu.

Żegluga śródlądowa jest sektorem, w którym rząd dostrzega ogromne szanse - mówił w środę we Wrocławiu podczas konferencji "Żegluga Łączy" Marek Gróbarczyk. Dodał, że rząd jest zdecydowany, by branżę rozwijać.

Sympozjum "Żegluga Łączy" zorganizowali Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz działająca w ramach ONZ Europejska Komisja Gospodarcza (UNECE). Celem dwudniowej konferencji, na którą zostali zaproszenie m.in. ministrowie transportu z kilku państw świata, jest pokazanie możliwości oferowanych przez sektor transportu wodnego śródlądowego.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podkreślił: żegluga śródlądowa jest sektorem, w którym rząd Polski dostrzega ogromne szanse. Jesteśmy zdecydowani, aby ją rozwijać, gdyż jest to nasz priorytet.

Strategia rozwoju dróg śródlądowych

Rząd w 2016 r. przyjął dokument strategiczny dotyczący rozwoju śródlądowych dróg wodnych do roku 2030.

- Nakreślił on perspektywę modernizacji trzech dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, które przebiegają przez Polskę. To był kamień milowy w kierunku przystąpienia Polski do porozumienia ws. głównych dróg śródlądowych, dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym - mówił.

Podkreślił, że Polska zobowiązała się do dostosowania najważniejszych dróg wodnych do klas międzynarodowych. Chodzi o drogi wodne E 30, E 40 i E 70.

Żegluga śródlądowa w UE

Dyrektor departamentu innowacyjnej i zrównoważonej mobilności Komisji Europejskiej Magdalena Kopczyńska podkreśliła, że dla KE priorytetem jest rozwój transportu multimodalnego, a jego istotną częścią jest żegluga śródlądowa. - Żegluga śródlądowa to jeden z tych rodzajów transportu, który nie jest w stanie funkcjonować sam w sobie, potrzebuje innego rodzaju transportu na początku i na końcu łańcucha logistycznego - zwróciła uwagę dyrektor.

Podkreśliła, że w ostatnich latach żegluga śródlądowa przeżywa wzrost, jeśli chodzi o przewóz towarów w UE. - Nadal jest to jednak rodzaj transportu niewystarczająco wykorzystywany. W tej chwili udział żeglugi śródlądowej w całym transporcie w UE to 4 proc. - mówiła. Zaznaczyła, że problemy, z jakimi boryka się transport śródlądowy, nie mogą być rozwiązywane nie na poziomie jednego kraju czy regionu, ale szerzej.

- Najważniejsza dla żeglugi śródlądowej jest integracja z innymi rodzajami transportu. To wymaga jednak czasu - dodała. Przypomniała, że ostatnich trzech latach Komisja współfinansowała ponad 50 projektów z zakresu żeglugi śródlądowej na łączną sumę 1,5 mld euro. - Potrzeby, które zostały wyliczone opiewają zaś na 500 mld euro, widzimy więc dysproporcje z tym co należałoby zrobić i z tym co możemy zrobić - mówiła Kopczyńska.

PAP, NRG, kw

Polecane

Wróć do strony głównej