X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Anioł biznesu

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2018 15:52
Business angel czyli anioł biznesu to, najprościej mówiąc, prywatny inwestor, który lokuje własne środki w innowacyjne przedsięwzięcia w zamian za udziały.
Audio
  • O tym, kim są aniołowie biznesu, mówi dr Albert Tomaszewski z Katedry Zarządzania Strategicznego Szkoły Głównej Handlowej (Dariusz Kwiatkowski/Naczelna Redakcja Gospodarcza)

- Jednak taka definicja nie odzwierciedla roli jaką business angel odgrywa we współczesnym świecie. Nie da się mówić o aniołach biznesu bez opowiedzenia o startupach - podkreśla dr Albert Tomaszewski z Katedry Zarządzania Strategicznego Szkoły Głównej Handlowej.

Warto zaznaczyć, że startupy to przedsięwzięcia, które zwracają dziś uwagę wszystkich: środowiska, biznesowego, naukowego, a także polityków, dlatego, że rodzą się z działań innowacyjnych i jeżeli te innowacje są dobrze zdefiniowane, dobrze wprowadzone na rynek, to dają ogromną siłę napędową do wzrostu tym, którzy je stosują.

Startupy bardzo szybko "mężnieją" i jeżeli mówimy dziś na przykład o polskiej gospodarce w kontekście dalszego wzrostu opartego o innowacje, to nie da się o tym rozmawiać bez takiego pojęcia, jakie nadaje się młodym, startującym przedsiębiorstwom.

Ze startupami jest bezpośrednio związany anioł biznesu, dlatego, że specjalizuje się on w przedsięwzięciach bardzo ryzykownych.

Historia takich marek jak Apple, Amazon, Google czy Facebook pokazuje, że na początku wiele z nich korzystało ze wsparcia aniołów biznesu. Dzięki nim zyskiwali źródło finansowania startupu we wstępnej fazie, gdyż startupy są specyficznymi organizacjami - poszukują dopiero produktu, który chce sprzedawać, mając tylko wstępne założenia. Po drugie, startupy większość środków wydają zazwyczaj na aktywa niematerialne. Nie da się tu skorzystać z leasingu wskutek czego odpada część źródeł finansowania. Również banki nie są zainteresowane wsparciem aż tak ryzykownych poczynań, wiec trzeba szukać tych pieniędzy gdzie indziej.

Warto też podkreślić, że ryzyko związane z inwestowaniem w startupy jest różne na różnych etapach rozwoju firm. Początkowo jest dużo większe niż później, gdy startup okrzepnie, ma coś wypracowane i wie więcej o rynku. Zarazem jednak, na samym początku strasznie  dużych pieniędzy nie potrzeba. I to jest ta luka, w którą wchodzi anioł biznesu. Staje się on ważną częścią 'ekosystemu' startupowego. Business angel pomaga startupowi, kiedy pracuje on jeszcze nad prototypem, czyli pierwszą wersją swojego towaru lub usługi, i nie ma jeszcze klientów, nie ma przychodów, jego właściciele nie myślą jeszcze o rentowności przedsięwzięcia, bo chcą na razie coś stworzyć i sprawdzić przydatność tego, co powstało. I w tę lukę wpasowuje się anioł biznesu, czyli inwestor indywidualny.

- Problem z aniołami biznesu dla badacza, którym jestem, polega na tym, że to jest kapitał nieformalny - zaznacza Albert Tomaszewski. To są osoby, które pracują według własnych, wypracowanych wzorców, a przy tym wcale się nie chwalą inwestowaniem w różnego rodzaju działania. Dlatego jest to zjawisko, które nie znajduje odzwierciedlenia w statystykach. Są co prawda sieci aniołów biznesu w Polsce, które dzielą się pewnymi danymi, ale czynią to w sposób zbyt skromny.

Poszerzenie zasobu informacji na ten temat przyniosłoby duże korzyści.

- Chcemy przecież budować w naszym kraju gospodarkę innowacyjną, a do końca nie wiemy ilu tych aniołów biznesu w rzeczywistości funkcjonuje - ubolewa Albert Tomaszewski.

Przyznaje jednak, że pewnym istotnym krokiem budzącym nadzieję  na poprawę sytuacji, ważnym w kontekście pobudzania tego środowiska, jest to co robi Polski Fundusz Rozwoju. Ma on program inwestycyjny Business i ostatnio podpisał kolejne dwie umowy (razem będzie już sześć) z funduszami, które wspólnie z aniołami biznesu będą inwestować w najbardziej interesujące, innowacyjne  przedsięwzięcia typu startup. Wszystko po to, aby środowisko business angels uaktywnić, zwiększyć zasięg działalności aniołów biznesu.

Dariusz Kwiatkowski


Zobacz więcej na temat: startup
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak