Efekt cappuccino
Efekt cappuccino to zaokrąglanie cen towarów i usług w górę i dochodzi do niego po zmianie waluty lokalnej na euro. Dotyczy przede wszystkim często kupowanych produktów detalicznych o niskiej cenie jednostkowej.
2014-06-18, 23:05
Posłuchaj
Na czym polega efekt cappuccino, wyjaśnia portalowi gospodarka.polskieradio.pl Bartłomiej Osieka, ekspert Narodowego Banku Polskiego (Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Dodaj do playlisty
Nazwa „efekt cappuccino” pochodzi z Włoch.
– W trakcie wprowadzenia euro w 2002 roku pojawiły się sygnały, a nawet rzeczywiste sytuacje, gdzie niektórzy przedsiębiorcy zaokrąglali ceny symbolicznego cappuccino z niższej kwoty do powiedzmy 1 euro. Ten wzrost cen wydawał się bardzo duży, bo to często było nawet 20, 25 proc. - wyjaśnia Bartłomiej Osieka, ekspert Narodowego Banku Polskiego.
Efekt cappuccino był widoczny także w innych krajach. We Francji nazwano go na przykład efektem bagietki.
REKLAMA
Do podwyższenia cen po wprowadzeniu innej waluty może dojść, ale nie jest to reguła. Dobrym przykładem jest Litwa.
– Na Litwie ceny spadły po wprowadzeniu euro dla całej gospodarki, choć społecznie percepcja była taka, że ceny tych najtańszych usług i towarów, jak chociażby wizyta u fryzjera - podrożały. Ale nikt nie zanotował tego, że ceny na przykład telewizorów, czy samochodów, czy innych produktów mogły spaść – dodaje Bartłomiej Osieka z Narodowego Banku Polskiego.
Kamil Piechowski
REKLAMA