Efekt cappuccino

Efekt cappuccino to zaokrąglanie cen towarów i usług w górę i dochodzi do niego po zmianie waluty lokalnej na euro. Dotyczy przede wszystkim często kupowanych produktów detalicznych o niskiej cenie jednostkowej.

2014-06-18, 23:05

Efekt cappuccino
Bartłomiej Osieka, ekspert Narodowego Banku Polskiego. Foto: Polskie Radio

Posłuchaj

Na czym polega efekt cappuccino, wyjaśnia portalowi gospodarka.polskieradio.pl Bartłomiej Osieka, ekspert Narodowego Banku Polskiego (Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Nazwa „efekt cappuccino” pochodzi z Włoch.

– W trakcie wprowadzenia euro w 2002 roku pojawiły się sygnały, a nawet rzeczywiste sytuacje, gdzie niektórzy przedsiębiorcy zaokrąglali ceny symbolicznego cappuccino z niższej kwoty do powiedzmy 1 euro. Ten wzrost cen wydawał się bardzo duży, bo to często było nawet 20, 25 proc. - wyjaśnia Bartłomiej Osieka, ekspert Narodowego Banku Polskiego.

Efekt cappuccino był widoczny także w innych krajach. We Francji nazwano go na przykład efektem bagietki.

REKLAMA

Do podwyższenia cen po wprowadzeniu innej waluty może dojść, ale nie jest to reguła. Dobrym przykładem jest Litwa.

– Na Litwie ceny spadły po wprowadzeniu euro dla całej gospodarki, choć społecznie percepcja była taka, że ceny tych najtańszych usług i towarów, jak chociażby wizyta u fryzjera - podrożały. Ale nikt nie zanotował tego, że ceny na przykład telewizorów, czy samochodów, czy innych produktów mogły spaść – dodaje Bartłomiej Osieka z Narodowego Banku Polskiego.

 Kamil Piechowski

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej