Czy elektryczne auta są przyszłością motoryzacji?

W Australii powstanie pierwsza na świecie autostrada dla samochodów elektrycznych. Na prawie 2-óch tysiącach kilometrów zostaną ulokowane darmowe stacje ładowania.

2017-07-31, 18:25

Czy elektryczne auta są przyszłością motoryzacji?
zdjęcie ilustracyjne . Foto: Pixabay

Posłuchaj

Jaka jest przyszłość motoryzacji? Czy wygrają auta elektryczne, czy inne technologie? O tym w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Na pojazdy elektryczne stawia dziś cały świat. M.in w trosce o czystsze powietrze kolejne kraje zapowiadają zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi.

W rozwoju rynku samochodów elektrycznych przodują Chiny i Stany Zjednoczone.

Elektryczna Europa jest w tyle

− Europa zostaje trochę w tyle, choć rejestracja aut elektrycznych w europejskich krajach ewidentnie rośnie - mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

W Europie 1-2 proc. nowo rejestrowanych aut ma napęd elektryczny

Jak wylicza, w zeszłym roku zarejestrowano w Europie 150 tys. takich pojazdów, a w tym roku do czerwca – 100 tysięcy, co oznacza, że na koniec roku przybędzie Europie ok. 200 tys. samochodów elektrycznych.

REKLAMA

Jak dodaje, nie jest to oszałamiający wynik w porównaniu z pojazdami spalinowymi, których w ubiegłym roku zarejestrowano na naszym kontynencie ok. 15 milionów.

− Czyli jest to ok. 1-2 procent, mówi gość Ekspressu Gospodarczego.

W przyłączach elektrycznych przoduje Holandia – ma ich ponad 100 tysięcy

W Europie najlepiej radzi sobie Norwegia i Holandia.

Jak podkreśla gość radiowej Jedynki, w Holandii jest ponad 100 tys. przydomowych punktów ładowania elektrycznego.

− Bo takie właśnie punkty są najważniejsze, bo wtedy użytkownik ładuje samochód przy domy, czy przy biurze, mówi Maciej Mazur.

REKLAMA

I dodaje, że jak wynika z badań w Polsce, użytkownik chciałby też mieć możliwość doładowania swojego elektrycznego auta przed blokiem.  

W Norwegii istnieje system zachęt do kupowania elektrycznych aut

−W Norwegii liczba aut elektrycznych przekroczyła 100 tys. m.in. dzięki wielu zachętom - dodaje wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski.

W Norwegii duże podatki na pojazdy spalinowe

I wymienia duże dopłaty do elektrycznych aut, zerowe stawki VAT, podatku akcyzowego, darmowe doładowanie w miastach.

− Natomiast duże podatki obowiązujące wobec pojazdów spalinowych mają do nich zniechęcić, mówi Furgalski.

Norwegia, Francja  i Wielka Brytania myślą o zakazie sprzedaży aut spalinowych

Od 2025 roku Norwegia chce zakazać sprzedaży aut z silnikami spalinowymi. Podobny zakaz od 2040 roku zamierzają wprowadzić Francja i Wielka Brytania.

Każdy producent myśli o autach elektrycznych, ale nie każdy chce je robić

− Na razie jednak nie wszyscy producenci samochodów są gotowi na tak dużą zmianę - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

− Mimo, że część producentów zapowiedziało, że pojazdy elektryczne będą podstawową wersją ich parku, ale są marki, gdzie o elektryce na razie nie myśli się w możliwej do przewidzenia przyszłości, zastrzega Drzewiecki.

REKLAMA

Jak dodaje, to wielka trudność dla każdej z marek, bo koszty zmiany produkcji są bardzo duże.

Auta elektryczne powinny być coraz tańsze

Na pewno im więcej producentów włączy się do gry, tym niższe będą ceny aut na prąd.

− Przypomina, że jeszcze niedawno samochody hybrydowe były bardzo drogie, obecnie konkurują już cenowo z dieslami i podobnie będzie z pojazdami elektrycznymi.

Kto zgadnie jaka jest przyszłość motoryzacji?

REKLAMA

Jednak pyta, czy pojazdy elektryczne są rzeczywiście przyszłością, może przyszłość leży w wodorze, albo w innych technologiach, np. wytwarzaniu energii w pojazdach?

Wg Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ceny aut elektrycznych w Polsce zaczną się zrównywać z cenami aut spalinowych po 2026 roku.

Na razie w Polsce nie możemy się pochwalić dużą liczbą samochodów elektrycznych. Jeździ ich po naszych drogach około pięciuset. Rząd chce, by do 2025 roku było takich aut milion.

Karolina Mózgowiec, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej