X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x
Gospodarka

Zakładasz firmę? Ekspert z ZUS wyjaśnia, jak ją zarejestrować

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2016 11:40
Gdzie i jak należy zarejestrować nową firmę? To pytanie stawia sobie każdy, kto chce rozpocząć działalność gospodarczą. Odpowiada na nie w radiowej Jedynce Radosław Milczarski z Centrali ZUS.
Audio
  • Jak i gdzie zarejestrować firmę i spółkę, wyjaśniał w radiowej Jedynce Radosław Milczarski z Centrali ZUS (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Rejestrując działalność gospodarczą, musimy złożyć jeden wniosek: CEIDG-1
Rejestrując działalność gospodarczą, musimy złożyć jeden wniosek: CEIDG-1Foto: Panthermedia

- Rejestrując działalność gospodarczą, musimy złożyć jeden wniosek: CEIDG-1. Będzie on naszą rejestracją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek należy złożyć w najbliższym urzędzie miasta lub gminy. W związku z tym wnioskiem następuje wpis do rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, który jednocześnie jest nadaniem numeru REGON, jest zgłoszenie płatnika do składek ZUS oraz nadaje numer identyfikacyjny lub aktualizuje osobę prowadzącą działalność w urzędzie skarbowym. Złożenie wniosku jest darmowe i możemy zrobić to również przez internet – wyjaśnia Radosław Milczarski.

Radosław Milczarski Rejestrując działalność gospodarczą, musimy złożyć jeden wniosek: CEIDG-1.

Wniosek o złożeniu do ubezpieczenia trzeba złożyć osobiście

Ważne dla przedsiębiorcy jest, jakie wnioski powinien złożyć osobiście, a w czym wyręczy go ZUS.

- Osobiście musimy złożyć wniosek do ZUS o zgłoszeniu do ubezpieczenia społecznego lub zdrowotnego nas samych oraz ewentualnie pracowników, których będziemy zatrudniali. Mamy 7 dni na złożenie tych dokumentów od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej – zaznacza ekspert.

Inne obowiązki przedsiębiorcy rejestrującego spółkę

Nieco inne obowiązki ma przedsiębiorca, który rejestruje spółkę, wyjaśnia Radosław Milczarski.

- Rejestrując spółkę, musimy zgłosić ją do Krajowego Rejestru Sądowego. To odróżnia takie zgłoszenie od zarejestrowania działalności gospodarczej. Wniosek o ten spis składamy do Sądu Rejestrowego, który spowoduje automatyczne nadanie spółce numerów NIP i REGON. Oprócz tego musimy złożyć również w urzędzie skarbowym druk NIP-8, który zgłosi nasze dane uzupełniające, takie jak nazwę skróconą płatnika składek, datę powstania obowiązku opłacania składek czy wykazy rachunków bankowych i adres prowadzenia działalności – wymienia gość radiowej Jedynki.

Radosław Milczarski Rejestrując spółkę, musimy zgłosić ją do Krajowego Rejestru Sądowego.

ZUS wyręcza przedsiębiorcę

I w tym przypadku w niektórych czynnościach ZUS wyręcza przedsiębiorcę.

- Za przedsiębiorcę, który założył spółkę, ZUS zgłasza płatnika składek, przekazuje informacje o rachunku bankowym, oraz wprowadza adres prowadzonej działalności - mówi Radosław Milczarski.

Kolejne kroki po zarejestrowaniu firmy

Radosław Milczarski wyjaśnia również, jakie już po zarejestrowaniu firmy, powinny być dalsze kroki przedsiębiorcy.

- Przedsiębiorca, który złożył już wniosek o rejestracji swojej działalności, jedyne co musi zrobić w ZUS, to zgłosić siebie i pracowników do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych na formularzu ZUS ZUA, jeśli zgłasza do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, lub na formularzu ZUS ZZA, jeżeli zgłasza pracowników lub siebie wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego – wyjaśnia ekspert ZUS.

Tu ważny jest termin, w którym trzeba dokonać tych formalności - 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Elżbieta Mamos, awi

Audycja powstała przy współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zakładasz firmę? Przez dwa lata możesz płacić preferencyjne składki do ZUS

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2016 11:10
Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to dla wielu osób kluczowy moment w życiu, który otwiera nowe możliwości, ale i weryfikuje pomysły na biznes. Startujący z jednoosobową działalnością gospodarczą przedsiębiorcy mogą liczyć na niższe wydatki związane z obowiązkowymi składkami.
rozwiń zwiń