Zakupy na pokazach: jakie masz prawa?

2017-12-08, 14:21

Zakupy na pokazach: jakie masz prawa?
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Photographee.eu/Shutterstock.com

Na pokazach nieuczciwi przedsiębiorcy wykorzystują często ufność ludzi starszych. Przed takimi praktykami ostrzegają w audycji „Pogotowie konsumenckie” Agnieszka Majchrzak z UOKiK i Donata Szewczyk z Federacji Konsumentów.

Posłuchaj

O prawach konsumentów kupujących na pokazach mówiły w Polskim Radiu 24, w audycji "Pogotowie konsumenckie", Agnieszka Majchrzak z UOKiK i Donata Szewczyk z Federacji Konsumentów (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Nie brakuje przedsiębiorców, którzy wykorzystują zaufanie, najczęściej osób starszych, przyznaje w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Zaproszenie na sprzedaż poza lokalem jest specyficzne. Osoby starsze dostają telefon i słyszą np. że organizowane są bezpłatne badania, że trzeba odebrać nagrodę, jak gdzieś się pójdzie. Senior korzysta z takiego zaproszenia, a tak naprawdę okazuje się, że jest to pokaz handlowy sprzedaży często bardzo kosztownych produktów – mówi ekspertka.

Nieuczciwych akwizytorów nie brakuje

Konsumenci zgłaszają tego typu przypadki do Federacji Konsumentów, dodaje Donata Szewczyk.

- Jest tych spraw dużo. Większość z nich kończy się dobrze. Jednak jest też wiele spraw, które się ciągną, gdyż przedsiębiorcy nie odbierają korespondencji, telefonów, nie zwracają pieniędzy, nie odbierają produktów – wylicza ekspertka.

Konsumentom próbuje się odebrać ich prawa

Do Federacji Konsumentów zgłaszają się więc osoby, którym próbowano odebrać ich prawa.

- Ostatnio spotykamy się z takimi przypadkami, w których konsument dostaje umowę, a w niej jest zapis, że ma prawo do odstąpienia od niej, jednakże konsument jest proszony o skreślenie tego zapisu i podpisanie się. Tym samym konsument zrzeka się niejako tego prawa. Jednak ustawa o prawach konsumenta wyraźnie wskazuje, że konsument nie może się zrzec tych praw przyznanych w tej ustawie – podkreśla Donata Szewczyk.

Towar kupiony na pokazie można zwrócić

Towar kupiony na pokazach, poza lokalem przedsiębiorcy można zwrócić.

- W terminie 14 dni można odstąpić od umowy bez podania przyczyny, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Wystarczy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy na adres prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej z prośbą o zwrot pieniędzy, a następnie odesłać produkt – tłumaczy ekspertka.

W przypadku bardziej skomplikowanych problemów, konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną pomoc m.in do Federacji Konsumentów a także do miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta.

Dominik Olędzki, awi

 

Polecane

Wróć do strony głównej