Karol Jakubowicz

Polskim politykom brakuje konkretnej koncepcji kształtu rynku medialnego - uważa medioznawca Karol Jakubowicz.

2008-04-16, 08:55

Karol Jakubowicz

Posłuchaj

+
Dodaj do playlisty

Polskim politykom brakuje konkretnej koncepcji kształtu rynku medialnego - uważa medioznawca Karol Jakubowicz. Gość Programu 3 Polskiego Radia określił parlamentarne prace nad nowelizacją Ustawy o radiofonii i telewizji jako bezładne poszukiwanie rozwiązań, które będą do zaakceptowania przez Trybunał Konstytucyjny.

Doktor Jakubowicz krytycznie ocenił również dyskusję na temat mediów publicznych, która trwa od kilku tygodni. Jego zdaniem rozmowa na temat kształtu tych mediów powinna rozpocząć się od odpowiedzi na kilka pytań: "po co nam media publiczne?", "jaki kształt powinny przyjąć?", "jakie środki możemy na nie przeznaczyć?" i "jakie warunki powinno się im stworzyć?". Według medioznawcy, obecna ekipa rządząca nie próbuje odpowiedzieć na żadne z tych pytań, a przygotowując nowelizację Ustawy kieruje się jedynie "instynktem liberalnym". To z kolei prowadzi do komercjalizacji mediów publicznych, co niekorzystnie odbije się na ich ofercie programowej.

Gość Trójki podkreślił, że nie ma jednego dobrego modelu rynku medialnego. Przypomniał jednak, że badania społeczne wskazują na największy poziom wiedzy obywatelskiej w krajach, gdzie media publiczne mają dominującą pozycję na rynku, czyli w Danii i Finlandii. Zdaniem Karola Jakubowicza należałoby jednak przedyskutować, czy akurat taki model rynku medialnego nam odpowiada.

Karol Jakubowicz obawia się, że nowelizacja Ustawy o radiofonii i telewizji, którą przygotowała Platforma Obywatelska spowoduje kolejny etap walki polityków o media publiczne. Medioznawca jest zdania że zmiana władz mediów publicznych przy okazji każdych nowych wyborów stanie się polską tradycją. Dlatego uważa, że najlepszym rozwiązaniem będzie zawetowanie ustawy przez prezydenta.

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej