Warsztaty europejskich nadawców radiowych w Polskim Radiu
Przedstawiciele publicznych nadawców radiowych z Europy Środkowo-Wschodniej dyskutują w Warszawie o tym, jak radio powinno wkraczać w erę cyfrową. W siedzibie Polskiego Radio przed południem rozpoczęły się warsztaty Europejskiej Unii Nadawców. Biorą w nich udział radiowcy z Polski, Litwy, Łotwy, Rumunii i Ukrainy, a także eksperci z Wielkiej Brytanii.
2019-04-04, 15:55
Posłuchaj
- Era cyfrowa stanowi wyzwanie dla radia - powiedział Robin Pembrooke z BBC. Jak dodał, niewątpliwie takie serwisy jak Spotify, a w sferze wideo Netflix, mają jasny i odczuwalny wpływ na to, jak wiele czasu młodzi poświęcają na słuchania radia za pośrednictwem tradycyjnych platform. - Ale era cyfrowa to dla radia również duża szansa - powiedział Robin Pembrooke.
Uczestnicy warsztatów dyskutują między innymi o aktywności stacji radiowych w mediach społecznościowych, o transmisji programów w sieci i rozwoju platform cyfrowych, takich jak DAB+.
- Mowa też o tworzeniu treści multimedialnych, bo i na to radio musi być gotowe - powiedział Sasha A.Q. Scott z Unii Europejskich Nadawców. W rozmowie z Informacyjną Agencją Radiową mówił o radiowym paradoksie: "Musimy być w serwisach społecznościowych, więc umieszczamy treści w tych serwisach. Do tego trzeba dołączyć warstwę wizualną. Więc zajmujesz się przygotowywaniem treści audio, a jednak okazuje się, że tworzysz filmy. Dodatkowo, na przykład na Facebooku, 85% filmów oglądanych jest przy wyłączonym dźwięku, bo odtwarzamy je w autobusie czy podczas spotkań. Tu więc mamy ten paradoks - audycja radiowa przygotowuje tak naprawdę nieme filmy. Ale i to musimy robić" - powiedział Sasha A.Q. Scott.
Jego zdaniem, tworzenie treści multimedialnych dla radia może być konieczne również przy rozwoju motoryzacji - samochody autonomiczne mogą w przyszłości dać kierowcom również możliwość oglądania wideo podczas jazdy.
REKLAMA
- Polskie Radio nie tylko myśli o tych wyzwaniach, ale również nad nimi już pracuje - mówi prezes Polskiego Radia, Andrzej Rogoyski. Podkreśla, że nadawca publiczny musi rozwijać nowe kanały komunikacji, ale też pamiętać o tych, którzy przyzwyczajeni są do "tradycyjnego" radioodbiornika. - Transformacja cyfrowa zmierza do tego, aby tej części słuchaczy, która korzysta z nowych form, dać jeszcze większe i intensywniejsze treści, ale też, by przyzwyczaić osoby korzystające z tradycyjnych odbiorników do nowych form odbioru - powiedział prezes Polskiego Radia.
Europejska Unia Nadawców powstała w 1950 roku. Jej celem jest wymiana programów i doświadczeń między nadawcami publicznymi w Europie, ale też organizacja konkursów i festiwalu - takich jak Eurowizja. Po przemianach ustrojowych do Unii Europejskich Nadawców dołączyło między innymi Polskie Radio.
IAR
REKLAMA