X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Komisja ds. VAT. Zeznawała b. wiceprezes ds. sprzedaży firmy Sygnity

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2019 12:33
Komisja śledcza ds. VAT przesłuchała w czwartek Magdalenę Taczanowską, byłą wiceprezes ds. sprzedaży spółki Sygnity, czyli firmy, która w 2013 r. wygrała przetarg ogłoszony przez ministerstwo finansów m.in. na budowę systemu informatycznego e-Podatki. Wcześniej na pytania komisji odpowiadał były prezes Rządowego Centrum Legislacji i sekretarz Rady Ministrów Maciej Berek.
Audio
  • Maciej Berek: nie odnotowałem opóźnienia prac legislacyjnych (IAR)
Magdalena Taczanowska zeznawała przed sejmową komisją śledczą ds. podatku VAT
Magdalena Taczanowska zeznawała przed sejmową komisją śledczą ds. podatku VATFoto: PAP/Tomasz Gzell

Szef komisji Marcin Horała (PiS) pytał Macieja Berka, dlaczego tempo powstawania projektu znoszącego zabezpieczenia w imporcie było - według niego - szybkie. Berek odparł, że bez głębokiej znajomości sprawy nie jest w stanie ocenić, czy coś działo się szybko, czy wolno. - Bez analizy dokumentacji nie jestem w stanie powiedzieć, czy było "dziwne przyspieszenie, czy dziwne spowolnienie" - mówił Berek.

Jak dodał, wydaje mu się, że akurat ten projekt był powiązany z wprowadzeniem kategorii zaufanego podatnika. Świadek zaznaczył, że był to czas poszukiwania rozwiązań podnoszących konkurencyjność przedsiębiorców, a ten projekt zmniejszał obciążenia i jako taki mógł być procedowany szybciej. Berek podkreślał, że zarówno kilku-, jak i kilkunastomiesięczne okresy prac nad projektami nie są niczym nadzwyczajnym.

komisja_vat_1200-pap.jpg
Maciej Młodzikowski nie stawił się przed komisją śledczą ds. VAT

Pytany o okoliczności podziału w grudniu 2009 roku projektu nowelizacji ustawy o VAT na część pilną - z klasyfikacją towarów - i idącą normalnym trybem - z odwróconym VAT na złom, stwierdził, że z tego, co pamięta, sprawa klasyfikacji towarów wymagała pilnej interwencji, natomiast w pozostałym zakresie projekt mógł wymagać dodatkowych prac.

Były prezes Rządowego Centrum Legislacji Maciej Berek zeznał, że nie odnotował opóźnienia prac nad projektami ustaw dotyczących uszczelniania systemu podatkowego. - Nie odnotowałem w każdym razie w trakcie swojej pracy zjawiska, że coś ktoś robił wolniej niż mógłby to robić w pracach legislacyjnych w działaniach uszczelniających system podatkowy. Nigdy w życiu nie byłem świadkiem tego typu zachowań - mówił. Dodał, że tempo prac zależy od wielu czynników, np. wykonania analizy kosztów dla budżetu czy oddziaływania na przedsiębiorców. 

Przetarg ruszył w 2012 r.

Magdalena Taczanowska była pytana przez członka komisji ds. VAT Wojciecha Murdzka (PiS) o to, czy mogłaby opisać okoliczności, które towarzyszyły wyborowi oferty firmy Sygnity na wykonanie zleconego przez Ministerstwo Finansów systemu informatycznego e-Podatki i o "hurra optymistyczne informacje", które - po wygraniu przetargu przez Sygnity - pojawiły się na stronie firmy, "mówiące, że to rozwiązanie pomoże uszczelnić system podatkowy".

Świadek przypomniała, że przetarg zaczął się w 2012 r. - Najpierw między ukazaniem się przetargu a ukazaniem się oferty było kilka odwołań na treść SIWZ [Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia - przyp. red.] do Krajowej Izby Odwoławczej. Po złożeniu ofert, także było kilka odwołań. W tzw. międzyczasie firma Sygnity i inni konkurenci wykonali próbkę, która była częścią procesu przetargowego. Po kolejnej rundzie odwołań, a tych odwołań było kilkanaście, podpisaliśmy kontrakt. O podpisaniu kontraktu poinformowaliśmy raportem bieżącym, do czego jesteśmy zobowiązani, a także informacją PR-ową na stronie - oświadczyła Magdalena Taczanowska.

Wcześniej wiceprzewodniczący komisji śledczej ds. VAT Błażej Parda (Kukiz'15) pytał Magdalenę Taczanowską o system informatyczny e-Podatki, który budowała spółka Sygnity, już po wygraniu przetargu ogłoszonego przez resort finansów. - Zespół prowadzony przeze mnie przygotowywał tę ofertę i uczestniczyłam w czterech miesiącach trwania projektu - odpowiedziała Taczanowska. 

- Na początku 2012 r. ukazało się postępowanie przetargowe na system e-Podatki, na które Sygnity odpowiedziało składając ofertę w czerwcu 2012 r., po czym, po odwołaniach, podpisało kontrakt z Ministerstwem Finansów, czyli zamawiającym, w lutym 2013 r.. W czerwcu 2013 r. złożyłam rezygnację ze stanowiska wiceprezesa zarządu i wypowiedzenie umowy o pracę w Sygnity SA - powiedziała.

Dodała, że jej rezygnacja była związana z otrzymaniem "lepszej oferty pracy". - Od czerwca 2013 r. moje informacje na temat projektu są "ogólnie dostępne" z gazet - zeznała.

Odpowiedź "nie pamiętam" na wiele pytań

Pytana przez Wojciecha Murdzka o skład zespołu, który brał udział w przygotowywaniu projektu e-Podatki, Magdalena Taczanowska odpowiedziała, że zespół był interdyscyplinarny i "łączył wiele osób". - Byli architekci rozwiązań, programiści, kierownicy projektu, radcy prawni, specjaliści od prawa podatkowego - powiedziała. 

Dopytywana przez Wojciecha Murdzka, o to kto pełnił najważniejszą rolę w tym zespole Magdalena Taczanowska odpowiedziała, że nie wie. 
Na wiele pytań komisji świadek odpowiadała, że "nie pamięta" i że po wygraniu przetargu przez Signity SA miała związek z ta firmą "tylko przez cztery miesiące". 

Ministerstwo Finansów prace nad programem e-Podatki rozpoczęło w 2007 r. Miał on zwiększyć efektywność poboru danin i zmniejszyć tzw. lukę podatkową. Nowy system miał zastąpić system informatyczny Poltax. Wart 232 mln zł kontrakt na wdrożenie nowego systemu e-Podatki w lutym 2013 r. trafił do firmy Sygnity SA. Według pierwotnych założeń miał wystartować z początkiem 2017 r. W kwietniu 2018 r. w związku z projektem e-Podatki na spółkę resort finansów nałożył 27 mln zł kar.

Według szacunków Ministerstwa Finansów luka w podatku VAT w badanym przez komisję okresie mogła wynieść ponad 250 mld zł. 

kad/pp/bb

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dziś posiedzenie Sejmu. Posłowie zajmą się Kartą nauczyciela i Kodeksem karnym

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2019 06:58
Dziś Sejm zajmie się projektem nowelizacji Karty nauczyciela autorstwa PiS. Zakłada on podniesienie średniego wynagrodzenia nauczycieli, wprowadzenie nowego świadczenia na start dla nauczycieli stażystów, określa minimalną wysokość dodatku za wychowawstwo oraz skraca ścieżki awansu zawodowego.
rozwiń zwiń