Ponad pół miliona na reklamy na Facebooku. Tyle wydała Koalicja Obywatelska w tydzień

2019-09-19, 12:07

Ponad pół miliona na reklamy na Facebooku. Tyle wydała Koalicja Obywatelska w tydzień
Lider Koalicji Obywatelskiej Grzegorz Schetyna podczas konferencji prasowej w Olsztynie. Foto: PAP/Tomasz Waszczuk

W ciągu zaledwie tygodnia kampanii wyborczej do Sejmu Koalicja Obywatelska wydała na reklamy na Facebooku ponad pół miliona złotych. To więcej niż w ciągu całej kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego.

Serwis Facebook od kilku miesięcy udostępnia informacje o wydatkach na reklamy, które dotyczą tematów szczególnie wrażliwych, m.in. zagadnień społecznych i politycznych. Jest to związane z polityką transparentności portalu. Dzięki zamieszczonym w sieci informacjom możemy sprawdzić, ile pieniędzy w wybranym okresie wydały poszczególne komitety wyborcze na reklamowanie swoich postów na Facebooku oraz w innych platformach należących do giganta.

W tydzień ponad pół miliona na reklamy KO

W ciągu ostatnich kilku dni dla wielu użytkowników serwisu Facebook stało się jasne, że Koalicja Obywatelska promuje się na niespotykaną dotąd skalę. Media branżowe postanowiły zbadać temat, korzystając z udostępnianej przez Facebooka tzw. biblioteki reklam. Dane zamieszczone w sieci potwierdziły to, co dotąd było jedynie podejrzeniem.

Powiązany Artykuł

silni razem 1200 pap.jpg
Akcja KO "Silni razem". Politycy PiS: to systemowy, obrzydliwy, wulgarny hejt

W ciągu zaledwie tygodnia - w dniach 10-16 września - Koalicja Obywatelska stała się liderem rankingu, przeznaczając na reklamy ponad pół miliona zł. Głównym celem promocji jest profil Platformy Obywatelskiej, na który "KKW Koalicja Obywatelska PO .N iPL Zieloni" przeznaczył prawie 476 tys. zł. Znaczne środki przeznaczono także na promocję profilu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, kandydatki KO na premiera. Na reklamowanie tego profilu komitet wyborczy Koalicji Obywatelskiej przeznaczył blisko 66 tys. zł.

W sumie na promocję różnych profili związanych przede wszystkim z Platformą Obywatelską - to znaczy strony lokalnych oddziałów PO oraz strony polityków - "KKW Koalicja Obywatelska PO .N iPL Zieloni" przeznaczył w dniach 10-16 września ok. 577 tys. zł.

Wyciąg z biblioteki reklam Facebooka - wydatki poszczególnych stron facebookowych w dniach 10-16 września Wyciąg z biblioteki reklam Facebooka - wydatki poszczególnych stron facebookowych w dniach 10-16 września

Porównanie z innymi komitetami

Dla porównania w tym samym okresie inne komitety wyborcze przeznaczyły na promocję na Facebooku sumy znacznie mniejsze. Najwięcej, bo prawie 29 tys. zł wydał komitet wyborczy SLD. KW PiS - ponad 18 tys. zł, KW PSL - ponad 2 tys. zł, zaś komitet wyborczy Konfederacji - ponad 1,5 tys. zł.

>>> [ZOBACZ TAKŻE] Małgorzata Kidawa-Błońska: #SilniRazem to nie mój hasztag

Także w porównaniu z wydatkami ponoszonymi jednego dnia kwoty przeznaczane przez Koalicję Obywatelską wydają się ogromne. Podczas gdy PiS dnia 16 września przeznaczył na reklamy na Facebooku ok. 9 tys. zł, Koalicja Obywatelska - ok. 65 tys. zł.

Porównanie kampanii do kampanii

Platforma Obywatelska nie pierwszy raz próbuje zwyciężyć w Internecie, przeznaczając na reklamy na Facebooku rekordowe kwoty. W kampanii wyborczej przed wyborami do Parlamentu Europejskiego także koalicja skupiona wokół PO - wówczas nazywająca się Koalicją Europejską - wydała najwięcej ze wszystkich komitetów wyborczych na promocję w popularnej sieci społecznościowej.

>>> [CZYTAJ RÓWNIEŻ] Małgorzata Kidawa-Błońska zaprezentowała program Koalicji Obywatelskiej

Wówczas KE wydała ponad pół mln zł w ciągu całej kampanii. Tym razem Koalicji Obywatelskiej udało się to zrobić w ciągu zaledwie jednego tygodnia.

TVP.info/Facebook/jmo

Polecane

Wróć do strony głównej