Zatwierdzono harmonogram budowy przekopu Mierzei Wiślanej

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zatwierdził harmonogram budowy przekopu Mierzei Wiślanej - podaje Radio Gdańsk. Jednym z pierwszych gotowych elementów inwestycji będzie tymczasowe nabrzeże. Prace potrwają do 2022 roku. 

2020-02-05, 08:06

Zatwierdzono harmonogram budowy przekopu Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej. Foto: magazyn sledczy / youtube / screen

Powiązany Artykuł

Mierzeja 1200.jpg
"Nie ma negatywnego wpływu na środowisko". Marek Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej

Harmonogram określa tzw. kroki milowe w realizacji śluzy z dwoma obrotowymi mostami w miejscowości Nowy Świat. Inwestorem przedsięwzięcia jest polski rząd. Wykonawcą natomiast jest polsko-belgijskie konsorcjum Besix/NDI. Firma ma 32 miesiące na zrealizowanie pierwszego etapu budowy kanału (koszt 922 mln zł).

Jednym z pierwszych gotowych elementów inwestycji będzie tymczasowe nabrzeże. Kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni przyznał, że "powstanie ono od strony Zatoki Gdańskiej i umożliwi dostawy na budowę transportem wodnym, do czego zostaliśmy zobowiązani".



Na przełomie stycznia i lutego pojawią się maszyny budowlane. Drugi etap prac, czyli budowa toru wodnego na Zalewie Wiślanym, a także trzeci etap, budowa toru wodnego na rzece Elbląg, doczekają się przetargu na roboty budowlane jeszcze w 2020 roku.

"Koszt przekopu Mierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc."

W poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk mówił, że koszt przekopu Mierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc., co odpowiada podwyżce cen na rynku budowlanym.

REKLAMA

>>> [CZYTAJ TAKŻE]: Gróbarczyk ws. Mierzei Wiślanej: marszałek Struk używa tych samych argumentów co Putin

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pytany w poniedziałek na antenie Radia Plus, dlaczego koszty związane z przekopem Mierzei Wiślanej w ciągu ostatnich miesięcy "znacząco wzrosły" odpowiedział: "koszty wzrosły ok. 20 proc. ponieważ przetarg, który został rozstrzygnięty, to przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną i on był zakładany na kwotę 880 mln zł, natomiast cena wzrosła do ok. 950 mln zł, bodajże, niecałego 1 mld zł". Zaznaczył, że odpowiada to podwyżce cen na rynku budowlanym.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. 

REKLAMA

TVP.Info

dn/Radio Gdańsk/PAP

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej