Jednym z pierwszych gotowych elementów inwestycji będzie tymczasowe nabrzeże. Kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni przyznał, że "powstanie ono od strony Zatoki Gdańskiej i umożliwi dostawy na budowę transportem wodnym, do czego zostaliśmy zobowiązani".
Na przełomie stycznia i lutego pojawią się maszyny budowlane. Drugi etap prac, czyli budowa toru wodnego na Zalewie Wiślanym, a także trzeci etap, budowa toru wodnego na rzece Elbląg, doczekają się przetargu na roboty budowlane jeszcze w 2020 roku.
"Koszt przekopu Mierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc."
W poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk mówił, że koszt przekopu Mierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc., co odpowiada podwyżce cen na rynku budowlanym.
REKLAMA
Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pytany w poniedziałek na antenie Radia Plus, dlaczego koszty związane z przekopem Mierzei Wiślanej w ciągu ostatnich miesięcy "znacząco wzrosły" odpowiedział: "koszty wzrosły ok. 20 proc. ponieważ przetarg, który został rozstrzygnięty, to przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną i on był zakładany na kwotę 880 mln zł, natomiast cena wzrosła do ok. 950 mln zł, bodajże, niecałego 1 mld zł". Zaznaczył, że odpowiada to podwyżce cen na rynku budowlanym.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
REKLAMA
TVP.Info
dn/Radio Gdańsk/PAP