Wiadomości

Kometa NEOWISE widoczna z Polski gołym okiem. Wiemy, jak ją można oglądać

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2020 07:20
W najbliższych dniach na niebie nad Polską można oglądać jasną kometę o nazwie C/2020 F3 (NEOWISE). Została odkryta 27 marca 2020 roku dzięki pracującemu w kosmosie teleskopowi NEOWISE. Najbliżej Ziemi znajdzie się 23 lipca w odległości 103,5 mln km.
Kometa C2020 F3 (NEOWISE) odkryta przez urządzenie NASA NEOWISE - Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer.
Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) odkryta przez urządzenie NASA NEOWISE - "Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer".Foto: PAP/EPA/NASA/Johns Hopkins APL/Naval Research Lab/Parker Solar Probe / H

Miłośnicy astronomii liczyli, że dwie z tegorocznych jasnych komet C/2020 F8 (SWAN) oraz C/2019 Y4 (ATLAS) będzie można podziwiać gołym okiem, ale ostatecznie rozpadły się i nie spełniły tych oczekiwań. Natomiast trzecia, oznaczona jako C/2020 F3 (NEOWISE), jest już na polskim niebie.

Do ok. 20 lipca powinna być widoczna gołym okiem, później - do połowy sierpnia, będzie można ją obserwować przy użyciu lornetki czy teleskopu.

neowise1200.jpg
"Prawdziwa sensacja". Kometa Neowise na polskim niebie

Północny horyzont

Komety możemy poszukiwać nad północnym horyzontem od wieczora do rana. Była widoczna w gwiazdozbiorze Woźnicy i na tle konstelacji Rysia, a prawie do końca lipca będzie w gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy.

- Kometa będzie wprawdzie stopniowo tracić jasność wraz z oddalaniem się od Słońca, ale zbliża się do Ziemi oraz zwiększa wysokość na firmamencie, a dodatkowo Księżyc zmierza do nowiu. Wydaje się więc, że najlepsze dni przed nami. Najdogodniejszy okres obserwacyjny komety może przypaść w drugiej dekadzie lipca - zachęca do obserwacji Piotr Majewski z youtubowego kanału radio-teleskop.pl, prezentującego co miesiąc najciekawsze zjawiska astronomiczne na polskim niebie.

Aktualna jasność komety to około 1,5 magnitudo. Do około 20 lipca powinna być widoczna nawet bez użycia sprzętu do obserwacji. Później, do mniej więcej połowy sierpnia, będzie można ją jeszcze bez problemu oglądać przy pomocy lornetki lub teleskopu.

pg

Zaćmienie "truskawkowego" Księżyca. Astronomowie wyjaśniają

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2020 06:45
W najbliższy piątek na wieczornym niebie będzie można zobaczyć pełnię "truskawkowego Księżyca", nazywaną też Różanym albo Gorącym Księżycem. Przy wschodzie Księżyca będzie też widoczne także jego półcieniowe zaćmienie.

SpaceX bierze szturmem przestrzeń kosmiczną. Kierunek: Mars, po drodze inne śmiałe projekty, jak internet dla całego globu

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2020 23:45
- Satelity Starlink, które mają dostarczyć Internet w każdy zakątek świata to cywilizacyjny projekt – mówi portalowi PolskieRadio24.pl Karol Wójcicki, popularyzator astronomii, autor bloga ”Z głową w gwiazdach”. Zaznacza, że ambicje firmy SpaceX sięgają daleko. Rozwijają się też inne firmy prywatne, które mają zamiar podbijać przestrzeń kosmiczną. Czeka nas nowa era podboju kosmosu i jego prywatyzacja.

"Prawdziwa sensacja". Kometa Neowise na polskim niebie

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2020 16:50
Na polskim niebie jeszcze przez najbliższych kilkanaście dni możemy obserwować kometę C/2020 F3 Neowise. Kometę można zobaczyć bez użycia specjalistycznego sprzętu, ale lepszy widok uzyskamy przy pomocy lornetki lub nawet prostej lunety.