Mali uchodźcy to wyzwanie dla szkół. Prof. Śliwerski wskazuje, dlaczego
- Na Ukrainie szkoła podstawowa trwa dziewięć lat, a nie osiem, a dzieci rozpoczęły edukację w 6. roku życia. Poziom wykształcenia i podstawa programowa w zakresie matematyki jest zdecydowanie na wyższym poziomie, niż w Polsce - powiedział w Polskim Radiu 24 pedagog z Uniwersytetu Łódzkiego prof. Bogusław Śliwerski, komentując wyzwania stojące przed polskimi szkołami w kontekście dzieci uchodźców. - Mamy poważny problem powiązania uczniów, którzy mają zupełnie inny zakres przygotowania w zakresie nauk przyrodniczych i humanistycznych - ocenił.
2022-04-03, 15:41
W związku z wojną na Ukrainie, w polskim systemie oświaty jest 140 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym 95-100 tys. w szkołach podstawowych, a 22-23 tys. w przedszkolach - poinformował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Podał, że 20 proc. uczniów z Ukrainy jest w oddziałach przygotowawczych.
Podstawowa bariera: język
Istotną kwestią jest znajomość przez dzieci uchodźców języka polskiego - ocenił w rozmowie z Polskim Radiem 24 pedagog prof. Bogusław Śliwerski. - Zapewne część dzieci jest pochodzenia polskiego i łatwiej im opanować, czy też usprawnić znajomość tego języka, ale jednak większość nie zna języka polskiego - argumentował. Jak mówił, na poziomie edukacji przedszkolnej i nauczania początkowego problemu nie będzie, bo dzieci się dogadają.
Znacznie trudniejsza sytuacja wystąpi jednak na etapie kształcenia systematycznego w podstawówce i szkołach ponadpodstawowych. - Wydaje mi się, że próba włączenia, zintegrowania dzieci ukraińskich z naszym systemem szkolnym powinna być nieco zmieniona - wskazał i przywołał rozporządzenie dotyczące egzaminów ósmoklasisty i egzaminy maturalne. - W moim przekonaniu, arkusze dotyczące języka obcego nowożytnego, czy matematyki będą tłumaczone na ukraiński i dzieci będą mogły odpowiadać - przekonywał.
Różnice w podstawie programowej
Wśród pozostałych wyzwań stojących przez polskim systemem edukacji w związku z napływem uchodźców z Ukrainy, prof. Śliwerski wymienił m.in. różnice programowe. - Tam szkoła podstawowa trwa dziewięć lat, a nie osiem, dzieci rozpoczęły edukację w 6. roku życia, poziom wykształcenia i podstawa programowa (...) w zakresie matematyki jest zdecydowanie na wyższym poziomie, niż w Polsce - wyliczał.
REKLAMA
- Mamy poważny problem powiązania uczniów, którzy mają zupełnie inny zakres przygotowania w zakresie nauk przyrodniczych i humanistycznych. To chyba błąd takie integrowanie w sensie dosłownym, szkolnym, edukacyjnym - ocenił prof. Bogusław Śliwerski.
Posłuchaj
Prof. Bogusław Śliwerski o wyzwaniach przed polskim systemem edukacyjnym w związku z napływem uchodźców z Ukrainy ("Temat dnia/ Gość PR24") 27:22
Dodaj do playlisty
Więcej w nagraniu.
Czytaj także:
- Matura i egzamin ośmioklasisty ze zmianami. Projekt ustawy trafił do komisji sejmowej
- Szef MEiN: nie zabraknie pieniędzy na edukację ukraińskich dzieci, to fake news
- Mały uchodźca w polskiej szkole podstawowej. Wyzwanie dla uczniów i nauczycieli
Od 24 lutego do Polski wjechało z Ukrainy 2 415 000 osób - poinformowała w piątek rano Straż Graniczna. 31 marca funkcjonariusze odprawili 23 tys. podróżnych, do 1 kwietnia do godziny 7 rano - 3,5 tys. osób (PAP)
Ilu uczniów z Ukrainy jest w polskich szkołach? Szef MEiN: liczba przyrasta o 10 tys. dziennie - zobacz video
REKLAMA
***
Audycja: "Temat dnia/ Gość PR24"
Prowadzący: Krzysztof Grzybowski
Gość: prof. Bogusław Śliwerski (pedagog, Uniwersytet Łódzki)
Data emisji: 3.04.2022
REKLAMA
Godzina emisji: 10.33
mbl
REKLAMA