more_horiz
Wiadomości

IV Konferencja Media Przyszłości. Rosyjska propaganda wielkim wyzwaniem. "Konieczna jest współpraca"

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2022 20:10
W walce z rosyjską dezinformacją i propagandą europejskie media, w tym zwłaszcza agencje informacyjne powinny działać wspólnie - podkreślili uczestnicy IV Konferencji Media Przyszłości zorganizowanej w Centralnym Domu Technologii w Warszawie przez Polską Agencję Prasową.
Prezes PAP Wojciech Surmacz, Nataliya Kostina z Agencji Ukrinform oraz Alexandru Giboi z Agencji EANA podczas konferencji Media Przyszłości w Warszawie
Prezes PAP Wojciech Surmacz, Nataliya Kostina z Agencji Ukrinform oraz Alexandru Giboi z Agencji EANA podczas konferencji "Media Przyszłości" w WarszawieFoto: PAP/Radek Pietruszka

Prezes PAP-u Wojciech Surmacz podkreślił, że konieczna jest współpraca mediów, by poradzić sobie z zalewem fake newsów. - Jesteśmy w stanie pokonać rosyjską dezinformację przede wszystkim przez połączenie sił i przez agencje zachodnie i środkowoeuropejskie - powiedział Wojciech Surmacz. Podkreślił, że każda wojna zaczyna się od wojny informacyjnej, a ta dotycząca Ukrainy jest szczególnie brutalna z używaniem fałszywych informacji jako broni.

Edukacja i weryfikacja

Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech Justyna Orłowska wskazała, że z perspektywy rządu kluczowe są inwestycje w edukację. - Badania wskazują, że nawet podstawowe szkolenia w zakresie weryfikacji fake newsów prowadzą do tego, że blisko sto procent uczniów wyrabia w sobie nawyk weryfikacji - powiedziała Justyna Orłowska.

Redaktor naczelna działu zagranicznego Narodowej Agencji Informacyjnej Ukrainy Ukrinform Nataliia Kostina oceniła, że rosyjska propaganda w ostatnich miesiącach jest totalna i wszechobecna, a budżet na nią został potrojony i przeznaczony głównie na telewizję.

- Jeśli przeanalizujemy, na przykład dwa główne kanały telewizji rosyjskiej to stwierdzimy, że 70 procent wszystkich programów jest antyukraińska i skierowana przeciw Zachodowi. Więc mamy sytuację, że nie 5 minut, ale wiele godzin dziennie poświęcanych jest na napędzanie nienawiści wobec Ukrainy i demokratycznych krajów Zachodu. W Rosji nie ma mediów, tylko organizacje masowej dezinformacji - powiedziała Natalia Kostina.

Posłuchaj
00:30 11814599_1.mp3 Nataliia Kostina: 70 procent wszystkich programów jest antyukraińska i skierowana przeciw Zachodowi (IAR) 

Wojna informacyjna 

Prezes Austriackiej Agencji Prasowej i Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Prasowych Clemens Pig zwrócił uwagę, że w wojnie informacyjnej na dziennikarzach spoczywa bardzo duża odpowiedzialność, jeśli chodzi o przekazywanie faktów i prawdy.

- Poważne media, w tym agencje informacyjne mogą przetrwać w tej walce tylko z wiarygodnym i godnym zaufania dziennikarstwem. Wojna na Ukrainie to wyzwanie, które pokazuje niezwykle ważną rolę agencji informacyjnych tworzących i rozpowszechniających prawdziwe oraz bezstronne wiadomości - powiedział Clemens Pig.

Posłuchaj
00:24 11814599_2.mp3 Clemens Pig: poważne media mogą przetrwać w tej walce tylko z wiarygodnym i godnym zaufania dziennikarstwem. Wojna na Ukrainie to wyzwanie pokazujące ważną rolę agencji informacyjnych tworzących i rozpowszechniających prawdziwe oraz bezstronne wiadomości (IAR) 

Dezinformacja, a także wojna były głównymi tematami odbywającej się w Warszawie IV Konferencji Media Przyszłości. To jedyna w Polsce konferencja obejmująca szerokie spektrum tematyczne - od przeciwdziałania dezinformacji poprzez zmiany na rynku mediów aż po przyszłość środków masowego przekazu w obliczu konfliktów wojennych i transformacji technologicznej. Gośćmi specjalnymi tegorocznego spotkania byli szefowie europejskich agencji prasowych.

Czytaj więcej:

Zobacz także: Paweł Mucha w "Sygnałach dnia"

nt

Zobacz także

Zobacz także