"Gra szyfrów rusza w Polskę". Zainaugurowano kolejny etap projektu gamingowego IPN

"Historia jest budulcem naszej świadomości narodowej. IPN pokazuje nam, jak można połączyć historię z nowoczesnymi technologiami i jak w nowoczesny sposób można nauczać historii" - powiedziała marszałek Witek podczas inauguracji projektu gamingowego "Gra szyfrów".

2022-09-14, 13:46

"Gra szyfrów rusza w Polskę". Zainaugurowano kolejny etap projektu gamingowego IPN

Przed budynkiem Sejmu RP zainaugurowano mobilny etap projektu gamingowego Instytutu Pamięci Narodowej - "Gra szyfrów rusza w Polskę". W wydarzeniu uczestniczyła marszałek Sejmu Elżbieta Witek oraz prezes IPN dr Karol Nawrocki. W naczepie TIR-a promującego mobilny projekt znajdują się konsole do "Gry szyfrów". Samochód wyruszy w trasę po całej Polsce.

- Historia łączy pokolenia. Jest budulcem naszej świadomości narodowej. IPN pokazuje nam, jak można połączyć historię z nowoczesnymi technologiami i jak w nowoczesny sposób można nauczać historii, jak można nią zainteresować uczniów - powiedziała Elżbieta Witek. Marszałek Sejmu podkreśliła wkład kryptologów Wojska Polskiego, w tym także ppłk. Jana Kowalewskiego w odszyfrowanie bolszewickich meldunków i polskie zwycięstwo w wojnie 1920 r. Dzięki mobilnemu projektowi IPN "Gra szyfrów rusza w Polskę" młodzież będzie mogła zapoznać się z kulisami wojny polsko-bolszewickiej.

- To jest fantastyczny projekt włączony do podstawy kształcenia ogólnego. Bo wszyscy powinniśmy znać najważniejsze wydarzenia z naszej historii - dodała Witek.

Budowanie historycznej świadomości

- Za sprawą Biura Nowych Technologii IPN wchodzimy w XXI wiek. Instytut Pamięci Narodowej to także Instytut Przyszłości Narodowej. Chcemy przekładać najnowszą historię Polski na język nowych technologii. Na fundamencie przeszłości budujemy historyczną świadomość kolejnych pokoleń Polaków. Nie może zabraknąć nas w przestrzeniach, gdzie jest młodzież. Tam gdzie jest młodzież, jest także IPN i "Gra szyfrów" zbudowana na kanwie opowieści o wspaniałych polskich kryptologach, który łamali bolszewickie szyfry - powiedział z kolei Karol Nawrocki.

REKLAMA

"Gra szyfrów" wzbudziła zainteresowanie gamerów i streamerów nie tylko w Polsce, lecz także w USA. Zaprezentowano ją na targach gamingowych w Bostonie i Seattle.

- IPN wychodzi z nowoczesną ofertą edukacyjną do całej Polski. To projekt, który dziś wyrusza w Polskę. Po uroczystej inauguracji TIR z "Grą szyfrów" trafi do wielu miast i mniejszych miejscowości - tłumaczył Nawrocki.

Projekt gamingowy IPN

"Gra szyfrów" to projekt gamingowy przygotowany przez Biuro Nowych Technologii IPN jako gra FPP (first person perspective), składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z graczy może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Dziesiątki młodych osób wciela się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, uruchamia urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratuje Europę przed komunistycznym zniewoleniem.

Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 roku, kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową.

REKLAMA

Gra udostępniona zostanie bezpłatnie na platformie Steam. Można ją będzie również pobrać z AppStore oraz ze Sklepu Play. Działać będzie na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.

"Grę szyfrów" IPN zademonstrował w kwietniu br.

Gra Szyfrów rusza w Polskę. Konferencja prasowa Marszałek Sejmu RP i Prezesa IPN:

koz

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej