Warszawa: Strefa Czystego Transportu. Radni KO nie chcą referendum. "Czy odważycie się zapytać mieszkańców?"

2023-11-16, 13:59

Warszawa: Strefa Czystego Transportu. Radni KO nie chcą referendum. "Czy odważycie się zapytać mieszkańców?"
Większość Rady Warszawy głosuje w myśl postanowień ratusza.Foto: ArtMediaFactory/ Shutterstock

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski pytany o proponowane przez radnych PiS referendum ws. polityki transportowej powiedział, że "za kilka miesięcy będziemy mieli wybory samorządowe i to one są najważniejszym referendum".

Za przeprowadzeniem referendum było 19 radnych, w tym wszyscy z klubu PiS, przeciw było 30 radnych, w tym wszyscy z klubu KO, a od głosu wstrzymał się jeden z radnych niezrzeszonych.

Przewodniczący klubu PiS Dariusz Figura przed głosowaniem podkreślał, że w tak istotnych tematach i zmianach, których dotyczyłoby referendum, potrzebny jest głos mieszkańców. - To byłoby dla wszystkich bardzo cenne. Szanowni radni Koalicji Obywatelskiej - czy wy odważycie się zapytać mieszkańców o zdanie w tej sprawie? Bo my tak - powiedział.

Referendum krajowe jak lokalne?

Przewodniczący klubu KO Jarosław Szostakowski w odpowiedzi przypominał o niewiążącym referendum ogólnokrajowym z 15 października, w którym frekwencja wyniosła 40,91 proc.

- Nie ma żadnych powodów, żeby warszawiacy byli w tej sprawie znacznie bardziej otwarci na pomysły PiS, niż byli przy okazji referendum, które odbyło się miesiąc temu. Wybory warszawskie pokazały, że KO ma w Warszawie silny mandat do rządzenia. Te same wybory pokazały, że coraz mniej warszawiaków akceptuje pisowską politykę - mówił.

Radni PiS w referendum dotyczącym stołecznej polityki transportowej chcieli zadać pięć pytań dotyczących polityki transportowej. Głosowanie miałoby się odbyć 11 lutego 2024 roku.

Strefa ograniczonej prędkości i Strefa Czystego Transportu

W pierwszym pytaniu mieszkańcy zostaliby zapytani, czy są za wprowadzeniem tzw. Strefy Tempo 30, czyli ograniczenia prędkości pojazdów do 30 km/h na obszarze 90 proc. powierzchni miasta. W drugim wypowiedzieliby się, czy są za zwężeniem na terenie Warszawy "kluczowych ulic (na których funkcjonuje komunikacja miejska) przed oddaniem do użytku obwodnicy Śródmieścia". W trzecim - czy są za rozszerzeniem na terenie Warszawy tzw. Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego bez pozytywnych opinii rad dzielnicowych.

W czwartym pytaniu mieszkańcy odpowiadaliby, czy są za likwidacją na terenie Warszawy publicznie dostępnych miejsc parkingowych bez tworzenia co najmniej takiej samej liczby nowych miejsc parkingowych w najbliższej okolicy. W piątym - czy są za utworzeniem w Warszawie tzw. Strefy Czystego Transportu (czyli wykluczenia możliwości wjazdu na teren strefy pewnych kategorii pojazdów), przed rozbudową sieci transportu publicznego o III i IV linię metra.

Czytaj także:

pg,pap

Polecane

Wróć do strony głównej