Ustawa o doręczeniach elektronicznych z poparciem Senatu. Teraz trafi do prezydenta
Senat uchwalił bez poprawek nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych. Izba poparła ją jednogłośnie. Ustawa trafi teraz do prezydenta, który może ją podpisać, zawetować lub skierować do Trybunału Konstytucyjnego.
2023-12-13, 14:29
Dokument przesuwa termin uruchomienia rozwiązań umożliwiających doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Nastąpi to najwcześniej 30 marca przyszłego roku, ale nie później niż 1 stycznia 2025 roku.
Ustawa o doręczeniach elektronicznych wprowadza możliwość otrzymania i wysłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności wizyty na poczcie.
Doręczenie elektroniczne
E-doręczenie jest prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Zgodnie z tymi przepisami obywatel będzie miał jeden adres dla całej komunikacji z administracją.
Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do tej bazy - zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres.
REKLAMA
Usługa doręczenia elektronicznego będzie świadczona na polskim rynku przez operatora wyznaczonego, którym do końca 2025 r. będzie Poczta Polska.
Usługa hybrydowa
Dla obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych przewidziano wprowadzenie tzw. publicznej usługi hybrydowej, która umożliwi całkowitą cyfryzację procesu nadania/odbioru korespondencji po stronie podmiotów publicznych i przedsiębiorców, pozostawiając obywatelom wybór formy nadania/doręczenia (papierowa lub elektroniczna).
Ma ona polegać na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do postaci papierowej oraz jej doręczeniu w takiej postaci, lub na nadaniu korespondencji w postaci papierowej, przetworzeniu jej do postaci elektronicznej i doręczeniu w takiej postaci.
dz/IAR, PAP
REKLAMA
REKLAMA