15 rosyjskich samolotów w tydzień. RAF codziennie podrywano z Malborka

Brytyjskie Typhoony stacjonujące w Malborku przechwyciły w ciągu tygodnia aż 15 rosyjskich samolotów - przekazały brytyjskie siły powietrzne (RAF). W ciągu sześciu dni samoloty podrywano aż sześć razy w ramach misji NATO Air Policing.

2025-06-14, 22:00

15 rosyjskich samolotów w tydzień. RAF codziennie podrywano z Malborka
Samoloty RAF przechwyciły 15 samolotów w ciagu 7 dni. Foto: Media donoszą o ataku na pola gazowe i rafinerie

15 samolotów Rosji w tydzień misji w Malborku

"Samoloty stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku w Polsce od 01 kwietnia 2025, a ostatni tydzień był najbardziej pracowitym tygodniem ich rozmieszczenia" - pisze RAF. Wylicza te wszystkie przypadki w dniach 6-12 czerwca.

Piątek 13 czerwca przyniósł kolejną prowokację Rosji. Wtedy polskie siły zbrojne poinformowały, że rosyjski samolot rozpoznawczy Ił-20 na głębokości około 2 km naruszył polską przestrzeń powietrzną nad Morzem Bałtyckim. Maszyna ta także została przechwycona przez dyżurną parę brytyjską.

Zajęty tydzień RAF

REKLAMA

Co działo się wcześniej? 7 czerwca samolot Typhoon FGR4 z Malborka został poderwany w celu przechwycenia nieznanego samolotu opuszczającego Kaliningradzki Rejon Informacji Lotniczej (FIR). "Był to An-30, znany pod kryptonimem NATO CLANK, radziecka dwusilnikowa maszyna używana do celów fotografii lotniczej. Po zidentyfikowaniu samolotu para Typhoonów podążała za CLANK, aby chronić wszystkie inne samoloty w pobliżu i zapewnić bezpieczeństwo" - napisano.

Także 7 czerwca samoloty dostały zadanie przechwycenia innego samolotu lecącego w tym samym obszarze - był to Iljuszyn Ił-20M. "To znany pod kryptonimem NATO COOT A, radziecki samolot rozpoznawczo-wywiadowczy w zakresie łączności i sygnałów elektronicznych. I znów, po przechwyceniu i zidentyfikowaniu COOT. A był śledzony, dopóki nie uznano, że nie jest to już potrzebne" - pisze RAF w komunikacie.

W niedzielę 8 czerwca 2025 r. samoloty Typhoon FGR4 znowu zostały poderwane do przechwycenia i zidentyfikowania dwóch nieznanych samolotów opuszczających Kaliningradzki Rejon Informacji Lotniczej. "Podczas przechwycenia piloci Royal Air Force byli w stanie zidentyfikować je jako dwa uzbrojone Suchoj Su-24M, znane pod kryptonimem NATO FENCER D. Samolot jest naddźwiękowym, taktycznym bombowcem przystosowanym do lotów w każdych warunkach pogodowych opracowanym w Związku Radzieckim. (…) Jeden FENCER D przystąpił następnie do wykonywania niskich przelotów nad okrętem marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (USNS) William McLean" - czytamy.

W poniedziałek 9 czerwca Typhoony otrzymały zadanie przechwycenia Ił-20M COOT A i An-30 CLANK. We wtorek 10 czerwca samolot Typhoon FGR4 z Malborka został poderwany do przechwycenia nieznanego samolotu opuszczającego przestrzeń lotniczą Kaliningradu. "Nieznany samolot został zidentyfikowany jako Ił-20M COOT A" - czytamy. Następnie para otrzymała od NATO polecenie przechwycenia podejrzanego samolotu An-30 CLANK, który operował w tym rejonie.

REKLAMA

Tego dnia Typhoony miały jeszcze eskortować Tupolewa Tu-142, znanego pod kryptonimem NATO BEAR F. "To rosyjski samolot rozpoznania morskiego i zwalczania okrętów podwodnych, wywodzący się ze strategicznego bombowca turbośmigłowego Tu-95. BEAR F wraz z parą uzbrojonych Suchoj Su-27, FLANKER B, zostały przechwycone i śledzone, aż do przekazania ich innej parze samolotów NATO Air Policing" - wskazano.

W środę 11 czerwca 2025 r. NATO wysłało Typhoony ze swojej bazy w Malborku w celu przechwycenia i zidentyfikowania podejrzanego An-30 CLANK.

W czwartek 12 czerwca Typhoony zostały wysłane przez NATO po raz szósty w ciągu sześciu dni. "Początkowo w celu zidentyfikowania pary nieznanych samolotów, po przechwyceniu zidentyfikowano je jako parę samolotów Su-24 FENCER. Następnie samoloty ponownie wysłane w celu przechwycenia i śledzenia Ił-20 COOT A w tym rejonie" - czytamy.

REKLAMA

Źródło: RAF/X/agkm

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej